W roku 2002 Max Cegielski (Max), Rafał Kołaciński (Praczas), Tomek Szczeciński (Que Sabroso) i Maciek Szajkowski (Szaja) utworzyli „orientalny” kolektyw DJ’ski o nazwie Masala Soundsystem. Ich założeniem muzycznym była chęć zaprezentowania ludziom porywających, pełnych tanecznej energii dźwięków z różnych stron świata, właściwie nieobecnych w „szerokopasmowych” mediach. Założenie ideowe stanowiła chęć ukazania, że międzykulturowe różnice nie muszą być źródłem konfliktów – Mogą być podstawą fascynującego dialogu, takiego, jaki w czasie imprez Masala Soundsystem odbywa się na płaszczyźnie muzyki i zabawy.
Pierwsze imprezy Masala Soundsystem okazały się prawdziwym przebojem, co tylko zmotywowało twórców kolektywu do dalszego rozwoju i rozszerzania składu. Stopniowo pojawiali się w nim nowi członkowie, stanowiący ścisłą czołówkę w swoich dziedzinach – muzycy specjalizujący się w grze na orientalnych instrumentach, MC’s nakręcający ludzi do zabawy, DJ’e / Turntabliści, orientalne tancerki czy VJ’e. Rosnąca zainteresowanie imprezami Masala Soundsystem sprawiło, że twórcy grupy coraz częściej myśleli o przygotowaniu i wydaniu w pełni autorskiego materiału.
W roku 2003 rozpoczęły się prace nad debiutancką długogrającą płytą Masali. Muzycznym przywódcą luźnego póki co składu zespołu został Praczas. Wspomagany konceptualnie przez pozostałych założycieli kolektywu a wokalno-instrumentalnie przez dotychczasowych muzycznych współpracowników i szereg znamienitych gości, skutecznie dowodził pracami nad albumem „Masala LP”, który wydany został nakładem Home Appliance / Rockers Publishing pod koniec 2004 roku. Płytę promowały teledyski do dwóch singlowych utworów „Od Tarnobrzegu po Bangladesz” (gość. Mista Pita, Duże Pe & DJ Spox) oraz „XXI wiek” (gość. Kapela ze Wsi Warszawa). Album okazał się strzałem w dziesiątkę. Błyskotliwe połączenie tradycyjnych orientalnych instrumentów i technik wokalnych z nowoczesną elektroniką i rytmami w klimacie elektro / d’n’b / dancehall / reggae / dub, przyprawione gościnnymi występami i aktualnym, społecznym przekazem, pozwoliło stworzyć unikalną jakość, którą doceniły rzesze słuchaczy. Eklektyczny charakter twórczości Masali sprawił przy tym, że muzyka zespołu wymknęła się istniejącym kategoriom, trafiając do szerokiego spektrum odbiorców.
W 2005 roku wzmocniona sukcesem debiutanckiej płyty i koncertową energią (patrz poniżej) Masala wydała kolejny album. Tym razem była to nieco krótsza forma – Instrumentalna EP zatytułowana „Across the Wilderness”, która zogniskowana była na spokojniejszym i bardziej refleksyjnym obliczu zespołu. Niesamowicie klimatyczne utwory rytmach dub / downtempo / trip hop, utrzymane przy tym w Masalowej stylistyce „nu orient”, zaowocowały wydawnictwem na światowym poziomie, docenionym nie tylko przez krajowych słuchaczy (liczne propozycje re-edycji płyty poza granicami Polski).
W roku 2006 pełną parą postępowały prace nad kolejnym, jeszcze nie zatytułowanym długogrającym albumem Masali. Wydarzenia mające miejsce na krajowej scenie politycznej i ich liczne społeczne echa sprawiły jednak, że „z potrzeby serca i z obywatelskiego obowiązku” zespół postanowił zabrać muzyczny głos w sprawach dużo bliższych kulturowo i geograficznie niż Indie, Irak czy Sudan. Tak w ciągu trzech miesięcy powstała najnowsza maxi EP Masali, przewrotnie zatytułowana „Obywatele IV Świata”, będąca swoistą refleksją na temat polskiego „tu i teraz”. Druga długogrająca płyta Masali, ukazała się w 2008 roku.
Skład zespołu:
Duże Pe – MC
Praczas – produkcja
Bart – sarangi, kemenche, saz, śpiew gardłowy
Danielsen – darabuka, tabla, śpiew gardłowy
Bilety:
przedsprzedaż do 1 lutego 2011 – 15 zł – studenckie, 20 zł – normalne
od 2 lutego 2011 – 20 zł – studenckie, 25 zł – normalne
Bilety do nabycia:
Stacja Orunia ul. Dworcowa 9 – w dni powszednie od 11-18:00
Jadalnia pod Zielonym Smokiem, Szeroka 125 (róg Pańskiej) – codziennie w godzinach 10-23:00.
STACJA ORUNIA GAK
ul. Dworcowa 9
Gdańsk
tel. 58 306 66 76
Więcej na www.gak.gda.pl