Skalpel – reaktywacja

Już we wrześniu na Sacrum Profanum!


2012.06.25

opublikował:

Skalpel – reaktywacja

Oto oficjalny komunikat Filipa Berkowicza, dyrektora artystycznego krakowskiego festiwalu Sacrum Profanum:

Ich płytami zachwycały się największe światowe media – od Q i DJ Magazine, poprzez The Wire, po BBC. Byli nominowani do najbardziej prestiżowych muzycznych nagród. Krytycy są zgodni: na próżno szukać polskich artystów, w tak wielkim stopniu jak oni rozpoznawalnych i cenionych poza granicami naszego kraju, a brytyjski New Musical Express, po wejściu Polski do Unii Europejskiej, uznał ich za najbardziej oryginalny zespół ze wszystkich artystów z nowych państw członkowskich. Wrocławski duet Skalpel – bo o nim mowa – wystąpi na Festiwalu Sacrum Profanum. Koncert odbędzie się 15 września w hali ocynowni ArcelorMittal Poland.



Po dwóch fenomenalnie przyjętych przez światową krytykę albumach – zamilkli. Przez kilka ostatnich lat zajmowali się swoimi indywidualnymi projektami. Teraz – zainspirowani muzyką Krzysztofa Pendereckiego, Henryka Mikołaja Góreckiego, Wojciecha Kilara i Witolda Lutosławskiego – powracają. Na jednej scenie spotkają się z Kronos Quartet i przyjaciółmi z kultowej wytwórni Ninja Tune. Panie i Panowie – we wrześniu wielka reaktywacja legendarnej formacji Skalpel.

Bilety na koncert trafią do sprzedaży w najbliższy poniedziałek (25 czerwca).



Przypomnijmy, że Sacrum Profanum odbędzie się w dniach 9-17 września w Krakowie.


A poniżej kilka informacji o Skalpelu:

Skalpel to wrocławski duet, tworzony przez kompozytorów i producentów: Marcina Cichego i Igora Pudło współpracujących ze sobą od 1998 roku. W 2001 r. dzięki rewelacyjnemu demo Polish Jazz nawiązali współpracę ze słynną brytyjską wytwórnią Ninja Tune. Muzyka którą tworzą to połączenie tradycji z nowoczesnością. W opinii BBC (…) lokują się gdzieś w okolicach The Cinematic Orchestra, ale idą w bardziej minimalistycznym, wschodnio-europejskim kierunku. Dryfujące klimatyczności i poszukujące basy zagarniane są w odpowiednim kierunku przez konkretną, wiodącą prym perkusję. Kojarzy mi się z dymem i kurzem, z muzykami ubranymi w garnitury lub smokingi. To Jazz, naprawdę dobry.

W swojej twórczości muzycy Skalpela sięgali po polski jazz z lat 60. i 70, na jego bazie konstruując własną autorską wizję współczesnej muzyki, łączącej to, co najlepsze w jazzie, hip hopie i muzyce klubowej. Przedsmak ich możliwości dała epka Sculpture z 2003 roku, która zniknęła z półek sklepowych już w dniu premiery. Rok później duet wydał swój debiutancki album Skalpel. Obydwie płyty zostały docenione przez fanów i krytyków na całym świecie. Recenzenci byli zgodni: Polacy wnieśli do nieco skostniałego języka współczesnej elektroniki, sporo świeżości – oprócz jazzowych inspiracji ich nagrania zdradzają doskonałą znajomość alfabetu hip hopu, a także dorobku nowej elektroniki.

Sukcesem artystycznym był też drugi album Skalpela Konfusion, dzięki któremu duet został laureatem prestiżowych Paszportów Polityki. Gazeta Wyborcza wymieniła epkę Sculpture wśród pięciu najważniejszych płyt z nowym polskim jazzem. Na świecie płyta Skalpel znalazła się w podsumowaniu Album Of The Year przygotowanym przez DJ Magazine. Album był też nominowany do BBC – Gilles Peterson Worldwide Music Awards 2004, obok takich sław jak Björk, hip-hopowych producentów N.E.R.D [Justin Timberlake, Snoop Dogg, Kelis, Britney] i drum`n bassowego mistrza Roni Size`a. Płyty Skalpela znajdują się na wysokich miejscach w wielu rankingach najlepszych polskich albumów minionej dekady.

Polecane