W serwisach cyfrowych można posłuchać już najnowszej interpretacji utworu Wojciecha Kilara „The Shadow Line” („Smuga cienia”), w wykonaniu Adama Kośmiei i Capelli Bydgostiensis, który oryginalnie powstał do filmu Andrzeja Wajdy „Smuga Cienia”.
Adam Kośmieja proponuje dwie interpretacje tego niezwykle pięknego i poruszającego tematu filmowego. Pierwszą, z towarzyszeniem Orkiestry Kameralnej Filharmonii Pomorskiej Capella Bydgostiensis, drugą – w wersji na fortepian solo.
Do wersji z orkiestrą powstał klip, którego reżyserem i pomysłodawcą jest Jacek Owczarz. Do stworzenia obrazu opowiadającego historię rozstania, zainspirowała go liryka muzyki Wojciecha Kilara. „Obraz balansuje na granicy światła i cienia. – mówi – Trudne relacje wymagają od nas czasem jeszcze trudniejszych decyzji — przekroczenia linii, zza której nie ma już powrotu.”
„The Shadow Line” to utwór niezwykle liryczny, o dużej ekspresji, nawiązujący charakterem i nastrojem do śpiewnej melodyki nokturnów Chopina. Utwór jest ilustracją tytułowej muzyki rejsu, przywołując obraz morskiej podróży – rozpoczyna się wstępem solo fortepianu do którego dołączają smyczki pogłębiając ekspresję i siłę wyrazu tej romantycznej i filmowej muzyki. Utwór osiąga niezwykle poruszającą i pełną pasji kulminację, po której niczym fale rozmywa się, uspokaja i powraca do swojej nicości i stałego horyzontu.
Adam Kośmieja zyskał miano jednego z najbardziej odkrywczych i nowoczesnych polskich pianistów. Nazywany muzycznym kameleonem, z łatwością i powodzeniem wykonuje zarówno repertuar klasyczny, jak i szeroko pojętą muzykę nową wraz z multimediami i improwizacjami. Czego dowodem są m.in. dwa albumy wydane dla Warner Classics „Tribute to Gulda” i „INFINITY”. Swoją umiejętnością do podróży międzygatunkowych i wiarą w to, że muzyka jest jedna, na co dzień inspiruje nowych adeptów sztuki, prowadząc klasę fortepianu w Akademii Muzycznej w Bydgoszczy. Wygłaszał również wykłady w Manhattan School of Music w Nowym Jorku, Frost School of Music: University of Miami, Schulich School of Music: McGill University w Montrealu, Royal Academy of Music w Londynie, Royal Birmingham Conservatoire.
Jego działalność artystyczna zaprowadziła go do najznamienitszych sal koncertowych ponad 20 państw Ameryki Północnej, Europy i Azji. W tym Weill Recital Hall w Carnegie Hall w Nowym Jorku, Berlin Philharmonie, GriegHallen w Bergen, Shenzhen Concert Hall, Shandong Grand Theatre w Chinach, Filharmonii Narodowej w Warszawie, Narodowego Forum Muzyki we Wrocławiu i innych.
Orkiestra Kameralna Filharmonii Pomorskiej Capella Bydgostiensis, powstała w 1962 r. i bardzo szybko stała się jednym z czołowych polskich zespołów kameralnych. W repertuarze zespołu znajduje się kameralistyka od baroku do czasów współczesnych. Capella Bydgostiensis wystąpiła w prestiżowych salach Europy, a także w Brazylii. Dokonała wielu nagrań radiowych, telewizyjnych oraz płytowych dla wytwórni polskich i zagranicznych. W 2015 roku zespół otrzymał Fryderyka za albumu Grażyna Bacewicz: Symphony for String Orchestra w kategorii Najlepszy album polski za granicą.
Producentem klipu jest Filharmonia Pomorska im. Ignacego Jana Paderewskiego. Nagranie zrealizowano w ramach projektu pod nazwą “MISTRZOWIE POLSKIEJ MUZYKI WSPÓŁCZESNEJ – historia przekazana dźwiękiem” objętego wsparciem w ramach Krajowego Planu Odbudowy i Zwiększenia Odporności. Komponent: odporność i konkurencyjność gospodarki; Inwestycja A2.5.1: Program wspierania działalności podmiotów sektora kultury i przemysłów kreatywnych na rzecz stymulowania ich rozwoju. Sfinansowane przez Unię Europejską NextGenerationEU.”