Legendy brytyjskiej muzyki na 22. Międzynarodowym Festiwalu Filmowym Nowe Horyzonty

To będzie piękny letni wieczór we Wrocławiu.


2022.04.09

opublikował:

Legendy brytyjskiej muzyki na 22. Międzynarodowym Festiwalu Filmowym Nowe Horyzonty

fot. Suzanne Osborne, Steve Gullick, Christoph Agou

Kariera zespołu Tindersticks to w zasadzie długoletni i nieustannie podsycany romans muzyki z filmem. Świadczą o tym kultowe ścieżki dźwiękowe, wieloletnia współpraca ze znaną twórczynią dzieł filmowych, ale także samodzielne próby reżyserskie frontmana Stuarta Staplesa. Obecność brytyjskiej legendy muzyki na 22. Międzynarodowym Festiwalu Filmowym Nowe Horyzonty (21-31.07.2022) nie jest więc żadnym zaskoczeniem. Organizatorzy zapraszają na koncert Tindersticks do wrocławskiego Narodowego Forum Muzyki 22 lipca. Bilety są już dostępne w serwisach eBilet i Eventim.

Muzyka Tindersticks z założenia idealnie nadaje się do uwikłania jej w historie opowiadane na małym i dużym ekranie. Romantyczna, niezwykle wyrafinowana, melancholijna, czasem mroczna, a przede wszystkim głęboka w warstwie lirycznej – pełnej metafor, które wychodzą spod pióra wszechstronnie utalentowanego frontmana. Filmowa wyobraźnia Staplesa objawia się także w duetach, które są pewnego rodzaju znakiem rozpoznawczym legendarnego zespołu z Nottingham. Wokalista złamał znaną wszystkim strukturę duetów, w których najpierw śpiewa kobieta, potem mężczyzna, a na koniec razem śpiewają refren. Według niego: muzyka powinna podążać za rozmową, a nie rozmowa być dopasowywana do struktury utworu. Wybitnym przykładem posługiwania się tą metodą jest utwór Hey Lucinda (z albumu The Waiting Room) zaśpiewany w duecie z Lhasa de Sela, nieżyjącą już amerykańsko-meksykańską wokalistką.

Za najbardziej znaną współpracę Tindersticks z filmowym światem z pewnością można uznać ich muzyczny wkład w filmy Claire Denis. Pierwszy raz spotkali się przy dramacie „Nénette et Boni” w 1996 roku. Z kolei „Głód miłości” („Trouble Every Day”) wiele ze swojej kultowej otoczki zawdzięcza właśnie ścieżce dźwiękowej. Natomiast w utworze „Willow” skomponowanym do thrillera sci-fi „High Life” słyszymy wokal – zaangażowanego przez zespół – Roberta Pattinsona. Na rynku fonograficznym znajdziemy pięciopłytowy album „Claire Denis Film Scores 1996-2009”, który pięknie podsumowuje część współpracy francuskiej reżyserki i zespołu.

 

W 2022 roku zespół Tindersticks świętuje 30-lecie pracy artystycznej i z tej okazji na ich fanów czeka nie lada gratka w postaci kompilacji „Past Imperfect: The Best of Tindersticks ’92-’21”. Wydawnictwo zawiera 20 utworów wybranych z przepastnej dyskografii formacji, ale promuje je nigdy wcześniej niewydany „Both Sides of the Blade”. Kompozycja zamyka najnowszy film Claire Denis o tym samym tytule, a towarzyszy jej czarno-biały teledysk wyreżyserowany przez… Stuarta Staplesa. 30 lat na scenie brzmi imponująco, ale najbardziej ujmujące jest podejście frontmana do ich obecnej działalności. – Jestem dumny, że nadal istniejemy i nadal tworzymy, ale robimy to tylko na własnych warunkach. Niewiele jest zespołów, które mają ten komfort – komentuje Staples.

 

W programie tegorocznej edycji festiwalu Nowe Horyzonty, oprócz samego koncertu, znalazły się także trzy filmy bezpośrednio związane z samym zespołem. Organizatorzy przypomną kultowy, poetycki, melancholijny „Głód miłości” („Trouble Every Day”) Claire Denis z Béatrice Dalle i Vincentem Gallo. Polską premierę we Wrocławiu będzie miał najnowszy film francuskiej reżyserki, nagrodzony za reżyserię na tegorocznym Berlinale „Both Sides of the Blade” – intrygujący melodramat w gwiazdorskiej obsadzie (Juliette Binoche i Vincent Lindon). Tindersticks stworzyli muzykę do obu filmów. W programie festiwalu znajdzie się również „Minute Bodies: The Intimate World of F. Percy Smith” – unikalny, hipnotyzujący esej dokumentalny stworzony przez frontmana zespołu, inspirowany pracami pionierskiego brytyjskiego filmowca Percy’ego Smitha.

Polecane