foto: Steve Schapiro
Druga połowa lat 70., a w szczególności tak zwany okres berliński, były w artystycznym życiu Davida Bowiego wyjątkowo udane, obfitujące w znakomite, klasyczne już dziś wydawnictwa. Fanów z pewnością ucieszy wiadomość, że płyty „Low”, „Heroes”, „Stage”, „Lodger” i „Scary Monsters (And Super Creeps)”, wkrótce ukażą się ponownie w wersjach zremasterowanych na CD, audiofilskich krążkach winylowych oraz jako pliki cyfrowe!
Okres od 1977 do 1980 roku wielu krytyków i fanów Davida Bowiego uważa na najbardziej kreatywny w całej, wspaniałej przecież, karierze Anglika. Pochodzące z tego czasu wydawnictwa studyjne i koncertowe to już dziś niekwestionowane klasyki. Chociażby tak zwana trylogia berlińska, która obejmuje albumy „Heroes”, „Low” i „Lodger” (powstałe przy wielkim wkładzie Briana Eno i Tony’ego Viscontiego). Wspomniany kilkuletni okres zamyka czwarty brytyjski numer jeden Bowiego, czyli nagrany w Nowym Jorku album „Scary Monsters (And Super Creeps)”, przed którym pojawiła się jeszcze świetna koncertówka „Stage”, zawierająca piosenki zarejestrowane w Filadelfii, Bostonie i Providence.
Wszystkie wymienione tytuły z lat 1977-1980 zostały zremasterowane i ukażą się ponownie 23 lutego 2018 roku na kompakcie, 180-gramowym, audiofilskim winylu oraz jako pliki cyfrowe (w tym specjalnie zmasterowane pod kątem sklepu iTunes oraz w wysokiej rozdzielczości formatach 24-bit/192kHz i 24-bit/96kHz). Trzeba zaznaczyć, że „Stage” pojawi się w masteringu z 2017 roku jako potrójny LP i podwójny kompakt.
Zremasterowane albumy przygotowano pierwotnie z myślą o zbiorczym wydawnictwie „A New Career In A New Town (1977 – 1982)”.
„Low”
Pierwsza płyta z tak zwanej trylogii berlińskiej Davida Bowiego. „Low” miał premierę w 1977 roku i był efektem współpracy Anglika z Brianem Eno oraz Tonym Viscontim. Nagrania odbyły się częściowo we Francji, a częściowo w Berlinie Zachodnim (Hansa Studios), do którego Bowie się przeprowadził. W piosenkach było więcej mroku i elektroniki. Na „Low” znalazła się kompozycja „Warszawa”, inspirowana krótkim pobytem Davida w Polsce.
Side 1
1. Speed Of Life
2. Breaking Glass
3. What In The World
4. Sound And Vision
5. Always Crashing In The Same Car
6. Be My Wife
7. A New Career In A New Town
Side 2
1. Warszawa
2. Art Decade
3. Weeping Wall
4. Subterraneans
„Heroes”
Część druga słynnej trylogii berlińskiej Davida Bowiego, powstała we współpracy z Brianem Eno i Tonym Viscontim. Płyta „Heroes” ukazała się zaledwie parę miesięcy po „Low”, jesienią 1977 roku. W całości nagrano ją w Hansa Studios w Berlinie. Gościnnie na gitarze zagrał na niej Robert Fripp z King Crimson. Tytułowa kompozycja stała się jednym z największych hitów Bowiego.
Side 1
1. Beauty And The Beast
2. Joe The Lion
3. „Heroes”
4. Sons Of The Silent Age
5. Blackout
Side 2
1. V-2 Schneider
2. Sense Of Doubt
3. Moss Garden
4. Neuköln
5. The Secret Life Of Arabia
„Lodger”
Ostatnia część słynnej trylogii berlińskiej Davida Bowiego, wydana w maju 1979 roku. W pracach nad „Lodger” także wspierali Anglika Brian Eno i Tony Visconti, ale nie nagrywano już w Berlinie, lecz w Szwajcarii i Nowym Jorku. Na płycie słychać już skręt Davida w stronę bardziej popowych piosenek. Partie gitarowe nagrał na płytę znakomity Adrian Belew z King Crimson.
Side 1
1. Fantastic Voyage
2. African Night Flight
3. Move On
4. Yassassin (Turkish for: Long Live)
5. Red Sails
Side 2
1. D.J.
2. Look Back In Anger
3. Boys Keep Swinging
4. Repetition
5. Red Money
„Stage”
W czasie, gdy David Bowie był zakochany w Berlinie i przeprowadził się do tego miasta, ukazało się koncertowe wydawnictwo, zawierające piosenki zarejestrowane w Filadelfii, Bostonie i Providence na początku maja 1978 roku.
Album „Stage” ukazał się we wrześniu 1978 roku i był rezultatem tournée „Isolar II”. David i zespół wykonali podczas występów nie tylko piosenki z płyt „Station To Station”, „Low” i „Heroes”, lecz ku uciesze widowni również kompozycje z „The Rise and Fall of Ziggy Stardust and the Spiders from Mars”. Na scenie wspomagali Bowiego między innymi Adrian Belew (Frank Zappa, King Crimson) i Simon House (Hawkwind).
Side 1
1. Warszawa
2. „Heroes”
3. What In The World
Side 2
1. Be My Wife
2. The Jean Genie
3. Blackout
4. Sense Of Doubt
Side 3
1. Speed Of Life
2. Breaking Glass
3. Beauty And The Beast
4. Fame
Side 4
1. Five Years
2. Soul Love
3. Star
4. Hang On To Yourself
5. Ziggy Stardust
6. Suffragette City
Side 5
1. Art Decade
2. Alabama Song
3. Station To Station
Side 6
1. Stay
2. TVC 15
„Scary Monsters (And Super Creeps)”
David Bowie otworzył dekadę lat 80. albumem „Scary Monsters (And Super Creeps)”, który w całości został nagrany w Nowym Jorku. Album z 1980 roku okazał się jego pierwszym brytyjskim numerem jeden po sześcioletniej przerwie. Produkował Tony Visconti. Piosenka tytułowa, „Ashes To Ashes” oraz „Fashion” podobały się najbardziej z tego albumu. Na instrumentach wsparli Davida Bowiego między innymi Robert Fripp z King Crimson i Pete Townshend z The Who.
Side 1
1. It’s No Game (Part 1)
2. Up The Hill Backwards
3. Scary Monsters (And Super Creeps)
4. Ashes To Ashes
5. Fashion
Side 2
1. Teenage Wildlife
2. Scream Like A Baby
3. Kingdom Come
4. Because You’re Young
5. It’s No Game (Part 2)