Po co o tym piszę? Bo czas nachalnej i po prostu głupiej promocji postaw i zachowań ekologicznych zwłaszcza na festiwalach powoli przechodzi do historii. Na największym z polskich festiwali – Przystanku Woodstock – można wymieniać puste butelki pet na wodę mineralną (kurs z zeszłego roku 10:1), zasilać ładowarki siłą ludzkich mięśni, zagrać w orkiestrze instrumentów z recyclingu czy uczestniczyć (w tym roku po raz pierwszy) w jakimś spektakularnym wydarzeniu (organizatorzy nie zdradzili, co to ma być) zasilanym jedynie „zieloną energią” i siłą ludzkich mięśni.
Podobnie się ma z innym królem letnich festiwali w Polsce. Jest on coraz bardziej zielony, nie tylko za sprawą sponsora tytularnego. Tak swoje działania opisują ludzie z Alter Artu, organizatora Open`era:
„Zmiany, czyniące nasz festiwal jeszcze bardziej „zielonym”, nie ograniczają się tylko do tego, co dzieje się na samym festiwalowym terenie. Nie rozpoczynalibyśmy akcji ekologicznej, nie zaczynając od siebie. W Alter Art, między innymi, ściśle segregujemy odpady, oszczędzamy wodę i nie marnujemy energii elektrycznej, wyłączając z prądu nieużywane urządzenia. Już w 2009 r. zainicjowaliśmy akcję ekologiczną na terenie festiwalu, wprowadzając segregację śmieci.
W tym roku, działania ekologiczne rozpoczęły się już na długo przed samym festiwalem. Następnym krokiem było stworzenie ekologicznej zakładki na stronie Heineken Open’er Festival, http://www.opener.pl/pl/info/eko. W zakładce, pokazujemy festiwalowiczom proste sposoby na włączenie się w ekologiczną akcję, oszczędzając wodę, dbając o porządek wokół siebie czy ładując telefony energią, przyjazną środowisku.
Opowiadamy także, jakie działania ekologiczne zaplanowaliśmy w tym roku na festiwalowym terenie. Między innymi, na jeszcze większą skalę przeprowadzamy akcję segregacyjną. Podobnie jak w roku ubiegłym, na festiwalu znajdzie się 5 punktów selektywnej zbiórki plastiku (eko punktów), co pozwoli nam odzyskać znaczną część tego surowca. W dwóch z nich będą prasy do zgniatania plastikowych kubków – chcemy uświadomić wszystkim, jakie korzyści niesie za sobą zgniatanie – również z punktu widzenia gospodarstwa domowego. Podstawki na kubki, rozstawione we wszystkich strefach gastronomicznych i punktach eko, sprawią, że segregacja będzie rozrywką, w dodatku kreatywną. Dzięki nim, z kubków powstaną oryginalne konstrukcje – wieże, figury geometryczne czy zamki. Jednym z głównych elementów ekologicznej akcji na festiwalu będzie wielkie zagłębie segregacji. Trafią tam kubki plastikowe, zebrane w punktach eko, oraz oddzielnie każdy rodzaj odpadów, powstałych podczas montażu i demontażu festiwalu oraz w strefie gastronomicznej: puszki ALU, folia, butelki szklane, butelki PET, karton i papier czy baterie. W zagłębiu segregacji, każdy rodzaj odpadów trafi do dedykowanego kontenera.
Naszym Festiwalowym Przyjacielem będzie w tym roku World Wildlife Fund (WWF). To organizacja aktywnie działająca na rzecz ochrony zwierząt i roślin Bałtyku. Na festiwalu, WWF zaprezentuje wystawę edukacyjną, na której będzie można poznać mieszkańców tego jednego z najmniejszych i najbardziej wrażliwych mórz na świecie, na czele z tymi wymagającymi szczególnej troski – morświnami i fokami. Związane ze ssakami bałtyckimi gadżety będzie można kupić na stoisku WWF, a część zysku z ich sprzedaży Alter Art przeznaczy na rzecz ochrony środowiska. Oprócz tego, w strefie WWF będzie… plaża!
Dzięki Greenpeace i Ecogadget.pl powstaną dwa punkty ekologicznego ładowania telefonów komórkowych: na terenie festiwalu i na polu namiotowym. Ładowarnia na polu będzie zasilana panelem solarnym i wiatrakiem. Punkt na terenie festiwalu zaopatrzą z kolei w energię… rowery! Jednocześnie będzie można tam ładować aż 25 telefonów. Rowery zasilą również zestaw grający muzykę funky i reagge, umilając czas osobom ładującym telefony i roznosząc pozytywne wibracje na całe stoisko. Dzięki rowerom, stoisko będzie także oświetlone i ozdobione wizualizacjami w wykonaniu Colina Tonksa – lidera eko-energetycznej grupy Electric Pedals, prekursora idei zasilania urządzeń codziennego użytku za pomocą dwuśladów. Za przebieg akcji ekologicznej na terenie festiwalu będzie odpowiadać specjalnie przeszkolona Eko Drużyna. Partnerem działań ekologicznych na terenie festiwalu jest Heineken.”
Zielony Open’er
30.06 – 3.07 2011