„Rozpoczynamy nową dekadę Open’era. Rozpoczynamy tak jak sobie wymarzyliśmy – występem artystki wybitnej, wyjątkowej i jedynej w swoim rodzaju. Artystki, która otwiera i przekracza, poszukuje i inspiruje. Artystki charyzmatycznej i odważnej. Artystki, której występy na światowych festiwalach w roku 2012 mamy przyjemność i zaszczyt ogłosić jako pierwsi. Artystki, rewolucjonistki – Björk headlinerem Open’er 2012!”
W tym roku słowo „pierwszy” w kontekście jej imienia pojawia się bardzo często i jest odmieniane przez wszystkie przypadki. Nowa płyta, będąc jej pierwszą studyjną propozycją od ponad czterech lat, jest jednocześnie pierwszą płytą stworzoną w formie aplikacji na urządzenia mobilne. Z przyjemnością możemy potwierdzić, że Heineken Open’er jest pierwszym festiwalem, na którym potwierdziła swój udział w roku 2012. Pierwszym headlinerem przyszłorocznego Open’era jest Björk!
Należy do tego niezwykłego i wąskiego grona artystów, którzy mogą pozwolić sobie na wszystko, zawsze dając z siebie wszystko. Jej charyzma i kreatywność powodują, że idąc pod prąd zawsze wyznacza nowe kierunki. Wielokrotnie dała temu wyraz decydując się na współpracę z najbardziej nowatorskimi lub egzotycznymi projektami muzycznymi. Nie oglądając się na innych sprawia, że ci inni za chwilę patrzą wyłącznie na nią. Przewodziła punkowemu zespołowi The Sugarcubes z Islandii, by na początku lat 90-tych wstrząsnąć sceną muzyczną za sprawą swojego tanecznego „Debut”. Od tego momentu, każdy album jej autorstwa skrzył się od pomysłów, co przekładało się na ogromny wpływ na kreowanie gustów muzycznych i rozwój nowych gatunków muzycznych. Jej płyty wyprzedzały czas i wciąż stają się szeroko komentowanymi wydarzeniami obserwowanymi zarówno przez publiczność, jak i dziennikarzy oraz innych muzyków. Björk jest najważniejszą postacią na Islandii i stała się ogólnoświatowym ambasadorem tej magicznej wyspy.
Dokładnie miesiąc temu ukazało się nowe wydawnictwo Björk. Jeśli nazwiemy je płytą, to nie powiemy o nim nic. „Biophilia” to prawdziwy multimedialny projekt, na który składają się utwory, remixy, aplikacj, instrumenty muzyczne, teledyski, wyjątkowe koncerty ze specjalną oprawą i wieloosobowym chórem, wystawa, a nawet warsztaty muzyczne przygotowane przez Björk w kilku miastach świata. Wszystko po to, by po raz kolejny być krok do przodu przed całą sceną alternatywno-popową. Najważniejsza jest tu muzyka, którą można zarządzać za pomocą tabletu lub smartphona, nie tylko decydując o kolejności poszczególnych utworów, ale nawet o ich tempie czy brzmieniu, np. nieoczekiwanych pętlach. Słuchanie „Biophili” w wersji z aplikacji to jak jedna wielka gra, gdzie wiele zależy od sprawności i pomysłowości słuchającego/grającego, a może już grającego/słuchającego. Oczywiście istnieje standardowa wersja „Biophili” dostępna w formacie plików mp3 czy płyty CD, ale to wersja stworzona przez Björk i inżynierów z laboratoriów Apple wydaje się być teraz najpełniejsza. Tym bardziej, że płyta nie tylko została stworzona jako aplikacja, ale także przy pomocy aplikacji. Podobnie jak Damon Albarn ostatni album Gorillaz nagrał za pomocą iPada, także Björk skorzystała z możliwości jakie dają specjalnie pisane programy muzyczne i wirtualne studia, z których korzystać można w każdych warunkach. Wśród osób pracujących przy projekcie „Biophilia” pojawili się: Mark Bell (produkcja), Michel Gondry (reżyser teledysków), Inez & Vinoodh (fotografie) czy Omar Souleyman (autor remixu singlowego utworu „Crystalline”). Wszyscy zaangażowali się wydarzenie, które dodatkowych znaczeń nabiera w wersji koncertowej. Do tej pory „Biophilia” została zaprezentowana na żywo tylko w trzech miejscach. Premierowo w Manchesterze podczas Manchester International Festival, na Bestivalu oraz w rodzinnym Reykjaviku, gdzie Björk zagrała 9 koncertów, ostatni dając zaledwie dwa dni temu. Za niecałe osiem miesięcy także polska publiczność będzie mogła zmierzyć się z przyszłością, jaką bez wątpienia jest „Biophilia” i towarzyszące jej wydarzenia.
Jednocześnie pragniemy poinformować, że po raz pierwszy Heineken Open’er zacznie się w środę i potrwa do soboty włącznie. Daty tegorocznego festiwalu to 4 (środa), 5 (czwartek), 6 (piątek) i 7 (sobota) lipca 2012.
Bilety trafią do ogólnej sprzedaży 1 grudnia 2011, jednak już od jutra (10 listopada) od godziny 12.00 członkowie Klubu Alter Art mogą je kupić w specjalnych klubowych cenach.
Ceny biletów do 30 listopada kształtują się następująco (klub Alter Art):
Karnety:
4 dni (4.07-7.07.2012)
Karnet 4 dni – 340 PLN
Karnet 4 dni pole namiotowe – 380 PLN
2 dni (6.07-7.07.2012)
Karnet 2 dni – 260 PLN
Karnet 2 dni pole namiotowe – 300 PLN
Bilety jednodniowe – 165 PLN
Ceny biletów od 1 grudnia (otwarta sprzedaż):
Karnety:
4 dni (4.07-7.07.2012)
Karnet 4 dni – 370 PLN
Karnet 4 dni pole namiotowe – 410 PLN
2 dni (6.07-7.07.2012)
Karnet 2 dni – 290 PLN
Karnet 2 dni pole namiotowe – 330 PLN
Bilety jednodniowe – 165 PLN
Bilet dopłata – pole namiotowe – 80 PLN
Bilet parkingowy dla campera / przyczepy – 400 PLN