Dynamicznie rozwijający się streaming stanowił w ubiegłym roku aż 47% wartości rynku sprzedaży muzyki na świecie. Specjaliści nie mają wątpliwości, że w tym roku przekroczy 50% wszystkich przychodów.
Najważniejszymi platformami oferującymi możliwość słuchania muzyki online są Spotify, Apple Music, TIDAL, Google Play Music i Deezer. Prym w branży wiodą przede wszystkim dwa pierwsze serwisy. Znacznie starsze Spotify od lat cieszy się pozycją lidera na rynku streamingu muzyki, ale oddech konkurencji jest coraz silniejszy. Apple Music właśnie przegoniło skandynawski serwis liczbą użytkowników korzystających z płatnej subskrypcji w Stanach. Obecnie za dostęp do Apple Music płaci tam 28 mln osób, o 2 mln więcej niż za Spotify. Ten drugi serwis pozostaje liderem rynku ze względu na darmowy model zawierający reklamy.
W listopadzie Spotify opublikowało raport, z którego dowiedzieliśmy się, że na całym świecie z serwisu korzysta 191 mln użytkowników. 87 mln płaci za dostęp do usługi, pozostali to albo klienci korzystający z darmowego modelu, albo będący w trakcie okresu próbnego. Apple Music nie może się jeszcze pochwalić takimi wynikami. W grudniu dowiedzieliśmy się, że z platformy (licząc okres testowy oraz płatne subskrypcje) korzysta 56 mln użytkowników.