fot. Cameron lindfors
Mając zaledwie 21 lat słowacka piosenkarka Karin Ann jest gotowa wkroczyć na światową scenę muzyczną swoim debiutanckim albumem “through the telescope”, który ukaże się już 10 maja . Wschodząca gwiazda wykazuje niezwykłą dojrzałość muzyczną, której przejawem jest świadome wykorzystanie różnych stylów muzycznych. W swoich tekstach odważnie eksploruje tematy miłości, tożsamości i zdrowia psychicznego.
Wyprodukowany we współpracy z Benjaminem Lazarem Davisem i Willem Graefem z Okkervil River, album “through the telescope” jest dowodem muzycznej wszechstronności Karin Ann. Usłyszymy na nim przejścia od folku i tętniącego życiem rocka po gotyckie disco i szeroką gamę muzycznych inspiracji, takich jak Mazzy Star, Stevie Nicks i Hozier.
Drugi singiel z debiutanckiego albumu, „false gold”, to refleksja na temat związków pełnych żalu i niepokornego odkrywania siebie. Muzycznie zapowiada dźwiękowe poszukiwania Karin Ann i introspektywny liryzm.
„moja duma leży na podłodze
nie mogę przestać wykrzykiwać Twojego imienia
Przyjęłam za Ciebie kulkę bez namysłu
teraz patrzę wstecz i widzę, jak oddajesz strzał”
– Zawsze wierzyłam w moc muzyki, która łączy ludzi, więc choć we “through the telescope” zanurzam się w głębiny moich emocji i doświadczeń, nie lubię przesadnie analizować moich piosenek. Zamiast tego tworzę je z myślą, żeby każdy słuchacz mógł odnaleźć ich własne, niepowtarzalne znaczenie. Współpraca z Benjaminem i Willem nad tą płytą była dla mnie zmianą zasad gry – nasza energia po prostu zadziałała – i stworzyliśmy coś, z czego jestem naprawdę dumna — mówi Karin Ann.
Muzyka Karin Ann porusza tematy równości płci, zdrowia psychicznego i praw człowieka. Podejmuje takie tematy jak młoda miłość, toksyczne relacje i niepewność. Porusza także doświadczenia z dorastania queerowej kobiety na Słowacji. Początkowo zafascynowana sztuką jako sposobem radzenia sobie z ADHD, Karin zajmowała się sztuką i projektowaniem graficznym, jednak kontuzja ręki zmusiła ją do wycofania się ze szkoły artystycznej. Zainspirowana Grace VanderWaal, znalazła ukojenie w pisaniu piosenek na ukulele, wyrażając swoje zmagania poprzez zapadającą w pamięć melodię „Neverland”. Tytuł nawiązuje do śmierci brata autora JM Barrie, Petera, co zainspirowało Karin opłakującą utratę swojej tożsamości i okazującą niezwykłe współczucie dla siebie jako nastolatki, która znajdowała się w kryzysie emocjonalnym.
Piosenka „Pile of Bones” oddaje melancholijną esencję ludową, co przypomina poezję Frightened Rabbit, podczas gdy album płynnie przechodzi od warczącego gotyckiego disco-rocka „she” do rytmicznych arpeggia „olivii ” oraz akustycznego odzwierciedlenia „memories of you”, ukazujące wszechstronność Karin. Prowadzi to do najważniejszej piosenki albumu – „I don’t Believe in God”, będącego refleksją na temat współczesnych kryzysów duchowych, wynikającą z doświadczeń Karin. Jako kobieta queer w konserwatywnym, chrześcijańskim społeczeństwie, gdzie pomimo porzucenia formalnej religii, wciąż szuka duchowego wsparcia w trudnych czasach.
W zeszłym miesiącu Karin Ann zadebiutowała podczas Tygodnia Mody w Nowym Jorku, gdzie wystąpiła u Césara Galindo i Fredericka Andersona. W listopadzie zagrała ekskluzywną prezentację albumu podczas School Night w Los Angeles. Wykorzystując tę dynamikę, zadebiutowała w marcu na festiwalu SXSW i rozpoczęła serię występów SoFar Sounds w wybranych miastach USA.
W lutym Karin Ann zaprezentowała „she”, pierwszy utwór z albumu “through the telescope”, który otrzymał rekomendację od NME, The Line of Best Fit i znalazł się na prestiżówej liście #nowwatching Ones to Watch. Jesienią ubiegłego roku Karin Ann wypuściła dwuczęściową serię wideo we współpracy z amerykańskim duetem reżyserskim Tusk, w którym występują Ashley Moore i Gus Kenworthy. Część 1 została połączona z singlem Karin Ann „a stranger with my face”, natomiast część 2 zestawiona z piosenką „favorite star”. Muzyka i elementy wizualne wyznaczają wyraźną ścieżkę, ilustrując walkę i rozwój młodych osób queer w procesie odkrywania siebie, akceptacji i dzielenia się swoją tożsamością ze światem. Teledysk do „a stranger with my face” został doceniony na kilku festiwalach filmowych, zdobywając nagrodę dla najlepszego teledysku na New York Tri-State Film Festival 2023 i The Top Shorts Film Festival. Otrzymał także wyróżnienie na Los Angeles Film Awards i został wybrany w kategorii filmu krótkometrażowego na Festiwalu Filmów Kobiet Los Angeles City Of Angels w 2023 roku. Ponadto został półfinalistą nagrody Cannes Indie Shorts Awards.
Karin Ann wyrobiła sobie markę na scenie alt-popu odkąd rozpoczęła swoją muzyczną podróż w wieku 14 lat. Noctis Mag opisał ją jako posiadającą wyjątkową umiejętność tworzenia „lirycznie kinowych wrażeń”. Uznana za „Odkrycie roku” w konkursie Czech Republic Music Awards, Karin Ann pojawiła się także na billboardzie na Times Square w ramach programu muzycznego EQUAL Spotify. W 2021 roku zdobyła nagrodę dla najlepszego teledysku na Monachium Music Awards. Grała koncerty z LP (Laura Pergolizzi), Imagine Dragons, Alfie Templeman i My Chemical Romance, zyskała wsparcie BBC Radio 1 (Wielka Brytania) i pojawiała się w Vogue, Vanity Fair, Bild i Elle.