Najnowsze wyniki badania przeprowadzonego przez Respons Analyse wskazują na wzrost liczby osób skłonnych do płacenia za usługę streamingu muzyki. W znacznie większym stopniu niż wcześniej, tyczy się to także starszych pokoleń, a nie tylko młodzieży. Coraz więcej osób deklaruje też chęć skorzystania z serwisów streamingowych jeszcze w tym roku.
Wyniki pochodzą z ankiety przeprowadzonej przez jedną z największych agencji analitycznych w Norwegii Respons Analyse dla muzycznego serwisu streamingowego WiMP w styczniu, lutym i marcu. Badania WiMP przeprowadzane są kwartalnie w Norwegii, Szwecji, Danii, Niemczech a od pierwszego kwartału tego roku również w Polsce.
Rezultaty ankiety jednoznacznie wskazują na znaczący wzrost liczby osób skłonnych do płacenia za usługi streamingu muzyki. Dotychczas, najwięcej entuzjastów tej formy słuchania muzyki było na rynku szwedzkim, głównie ze względu na najdłuższą dostępność serwisów streamingowych. W pierwszym kwartale tego roku, pierwsze miejsce zajęła Norwegia, gdzie 48% respondentów zadeklarowała chęć płacenia za usługi strumieniowania muzyki. Drugie miejsce przypadło Polsce, gdzie 40 proc. ankietowanych dopuszcza odpłatność streamingu muzyki. Co ciekawe, w Polsce nie ma wyraźnie dominującej grupy wiekowej, której członkowie chcą płacić za tego typu usługi. Uśrednione wyniki z wszystkich pięciu krajów wskazują, iż zaledwie 25% respondentów nie byłaby skłonna do kupowania muzyki.
„Oczywiście nie należy tych wyników traktować jako odzwierciedlających przekrój społeczeństwa”. – mówi Adrian Ciepichal, General Manager WiMP Polska. – „W grupie, w której zostały przeprowadzone, a więc wśród osób korzystających z Internetu i świadomie korzystających z treści jest zdecydowanie wyższy poziom akceptacji dla odpłatnych usług tego typu.”
Serwis muzyczny WiMP ankiety przeprowadza od czerwca 2011 r. Wcześniejsze rezultaty wskazywały, iż najbardziej skłonni do uiszczania opłat za usługi streamingowe są osoby poniżej 30 roku życia. Obecnie, proporcje te wyrównują się. Widać to dobrze na przykładzie Polski, gdzie największą grupę skłonnych do zapłaty stanowią osoby w przedziale wiekowym od 40 do 49 roku życia, wśród których aż 45% jest skłonnych płacić za streaming muzyki. Na drugim miejscu są osoby poniżej 30 roku życia, zaś na trzecim – grupa wiekowa 30-39 lat, spośród których odpowiednio 41% i 35% jest skłonnych do uiszczania opłat za usługi streamingowe. Podobna tendencja pojawia się we wszystkich pięciu krajach.
Liczba korzystających ze streamingu wzrosła we wszystkich krajach, w których przeprowadzane były ankiety. Najbardziej znacząco w Szwecji i Norwegii, gdzie wg najnowszych wyników niemalże połowa respondentów korzysta przynajmniej raz w tygodniu ze streamingu muzyki. W Polsce 60% respondentów korzysta obecnie z usług serwisów strumieniujących muzykę, z czego 37% przynajmniej raz w tygodniu lub częściej. Dla porównania, 59% Polaków wciąż słucha muzyki z płyt CD przy zachowaniu tej samej częstotliwości.
„Wyniki te potwierdzają postępującą dywersyfikację sposobów słuchania z muzyki – mówi Adrian Ciepichal – „Na przykładzie badań widać wyraźnie, że coraz więcej Polaków chce korzystać z serwisów streamingowych, ale to nie oznacza, że rezygnują z bardziej konwencjonalnych nośników.”
Na podstawie odpowiedzi respondentów można wywnioskować, że w najbliższych latach coraz więcej osób będzie korzystało z usług streamingowych. Zapytani o możliwość użytkowania muzycznych serwisów streamingowych w perspektywie roku, ponad 50% Norwegów i Szwedów, a także 45% Polaków stwierdziło, iż będą słuchać muzyki korzystając ze streamingu raz w tygodniu lub częściej. Z badania wynika, że polscy respondenci są bardziej przychylni strumieniowaniu muzyki niż Duńczycy czy Niemcy. Łącznie, 72% polskich respondentów deklaruje chęć skorzystania w przyszłości z usług oferowanych przez serwisy streamingowe.
„Zachowania konsumenckie młodych Polaków są niemal takie same jak Niemców, Szwedów czy Norwegów z tej samej grupy wiekowej” – mówi Adrian Ciepichal. „Dla wszystkich, którzy kochają muzykę serwisy streamingowe stanowią bardzo interesujące źródło inspiracji i poszukiwań. Niezależnie od miejsca, w którym żyją.”
Zarówno w skali lokalnej jak i globalnej, najpopularniejszymi gatunkami muzycznymi wśród użytkowników streamingu są pop oraz rock. Jednakże respondenci, którzy zadeklarowali muzykę rockową jako ulubioną, korzystają z usług streamingowych na szerszą skalę niż miłośnicy popu. Tendencję tą widać szczególnie wyraźnie na rynkach norweskim, szwedzkim oraz niemieckim
Skandynawski muzyczny serwis streamingowy oferuje ponad 20 milionów utworów, zarówno zagranicznych, jak i polskich. Dostęp do podstawowej wersji serwisu, w formie aplikacji desktopowej na komputerze, kosztuje 9,99 zł miesięcznie, a w przypadku wersji premium, działającej dodatkowo także na urządzeniach mobilnych, opłata miesięczna wynosi 19,99 zł. To jednak nie jedyne możliwości korzystania z usługi, jakie oferuje WiMP. Serwis umożliwia także stały, darmowy dostęp do swoich zasobów muzycznych (dla aplikacji desktopowej) z limitowanym czasem odsłuchu utworów i powiadomieniami serwisu, np. informującymi o płatnej wersji WiMP dostępnej także na urządzeniach mobilnych, które co pewien czas przerywają odtwarzaną muzykę. Wszystkie wersje są od reklam zewnętrznych. Co więcej, zakładając darmowe konto WiMP użytkownik ma jednocześnie możliwość przez 7 dni testować serwis na urządzeniach mobilnych.
Celem WiMP jest inspirowanie Polaków do odkrywania nowej muzyki oraz zachęcanie ich do słuchania ulubionych utworów. WiMP wyróżnia się spośród innych serwisów streamingowych bogato rozbudowaną stroną redakcyjną, rekomendacjami i ciekawostkami muzycznymi, przygotowanymi z myślą o polskich słuchaczach, a także playlistami na każdą okazję, komponowanymi przez doświadczoną dziennikarkę muzyczną, Katarzynę Rogalską.
Koncepcja ta już z powodzeniem działa na innych rynkach europejskich, takich jak: Szwecja, Norwegia, Dania, Niemcy, a także pod inna marką w Holandii. W sumie WiMP podbił już serca 370 tys. użytkowników, a liczba ta ciągle rośnie. W 2011 roku serwis otrzymał brytyjską nagrodę Meffy Awards dla najlepszego serwisu muzycznego. Regularnie wygrywa także testy konsumenckie we wszystkich krajach, w których jest dostępny.