foto: mat. pras.
Na platformie Showmax od dziś możemy oglądać serial „Rojst”. Produkcji towarzyszy święcący od kilku tygodni cover piosenki Izabeli Trojanowskiej „Wszystko czego dziś chcę”. Brodka i A_GIM przygotowali duszną, mroczną wersję, która idealnie komponuje się z kryminalną historią osadzoną w Polsce lat 80.
„Rojst” zainspirował nas do wybrania 10 najlepszych piosenek wykorzystanych w serialach. Czasem są to utwory z czołówek, czasem takie, które idealnie łączą się ze scenami, którym towarzyszą.
Uwaga, w tekście nie brakuje spoilerów.
10. Regina Spektor – „You’ve Got Time” (Orange Is The New Black)
Po znakomitym poprzedni sezonie serial zaliczył spadek formy. Mimo iż szósta seria „Orange Is The New Black” nie cieszy jak poprzednie, wciąż miło usłyszeć w jego czołówce „You’ve Got Time”. Twórcy nie posiłkowali się istniejącą piosenką, tylko poprosili Reginę o napisanie i nagranie premierowego utworu, który przyniósł jej nominację do Grammy. Utwór pochodzącej z Rosji Amerykanki idealnie oddaje charakter Piper Chapman, która na skutek błędów sprzed lat musi zadomowić się w więziennej celi.
9. DJ Jazzy Jeff & The Fresh Prince – The Fresh Prince of Bel-Air (Bajer z Bel-Air)
Wszystko, co widzieliśmy w „Bajerze z Bel-Air” musiało robić gigantyczne wrażenie. Choć serial dotarł do nas z opóźnieniem, przedstawiona w nim wizja Stanów z początku lat 90. była spełnieniem marzeń dla polskiego widza. Do dziś chętnie wracamy i nigdy nie przewijamy piosenki z czołówki.
8. Talking Heads – „Psycho Killer” (Mindhunter)
Po spotkaniu z Edem Kemperem Ford i Tench wracają do bazy, gdzie dowiadują się, że nie wszystkim w FBI odpowiada to, czym się zajmują, dlatego od teraz będą pracować w piwnicy. Agenci zjeżdżają na najniższy poziom budynku, trzymając w rękach kartony z rzeczami osobistymi, następnie wchodzą do rudery, w której badać sprawy psychopatycznych morderców. W serialu pełnym świrów ta scena wydaje się jedną z najmniej efektownych. Ale dzięki wybranej przez Davida Finchera piosence jest jednocześnie jedną z najbardziej sugestywnych.
7. Todd Griffin – „In The Street” (Różowe lata 70.)
O tym, że „That 70s Show” dobrze się starzeje, możemy się przekonać dzięki Netfliksowi. Serial o licealistach z niewielkiego miasta w Wisconsin ma szansę stać się klasykiem kumpelskiej komedii, podobnie jak jego czołówka. Jedyny warunek – bierzemy pod uwagę jedynie tę z pierwszego sezonu. Piosenkę „In the Street” zespołu Big Star śpiewa tutaj Todd Griffin, w Vista Cruiserze Formanów oglądamy szóstkę szalejących dzieciaków. W kolejnych seriach ten sam utwór wraca w ugładzonej wersji Cheap Trick, a w samochodzie pojawiają się także inni bohaterowie.
6. Tom Waits – „Way Down In The Hole” (Prawo ulicy)
Głos Toma Waitsa jest równie brudny jak sprawy, którymi zajmują się bohaterowie „The Wire”. Słuchając „Way Down In The Hole” po prostu czujemy się, jakbyśmy wspólnie z Jimmym i Kimą ścigali przestępców z Baltimore. Twórcy „The Wire” pokazują bezkompromisową i jednocześnie szczerą wersję trudów policyjnej pracy, a użycie piosenki Waitsa dodatkowo legitymizuje ich wersję rzeczywistości.
5. The Beatles – „Tomorrow Never Knows” (Mad Men)
Każdy chciałby w swoim serialu The Beatles, właściciele praw niechętnie udzielają licencji produkcjom telewizyjnym. Inna spraw, że nie każdego na to stać. Producenci „Mand Men” musieli wyłożyć 350 tysięcy dolarów, by Don Draper mógł wyjąć z koperty „Revolver” Wielkiej Czwórki, włączyć „Tommorow Never Knows” i rozsiąść się wygodnie w swoim fotelu.
4. The Rembrandts – I’ll Be There For You” (Przyjaciele)
Prawie nikt nie wie, kim są The Rembrandts, za to wszyscy po dwóćh dźwiękach „I’ll Be There For You” krzyczą „Friends”. To combo wspóistnieje ze sobą tak mocno, że nawet każda z trzech osób, która nie zna „Przyjaciół”, wie, że to piosenka z tego serialu. Kilka lat temu Myslovitz podjęli się niemożliwego zadania i nagrali własną wersję. Starali się podejść do niej inaczej, pokombinować i kompletnie się wysypali.
3. Sia – „Breath Me” (Sześć stóp pod ziemią)
Jedno z najpiękniejszych i najtrudniejszych rozstań z serialową obsadą. Claire wsiada do samochodu, włącza „Breath Me”, a potem oglądamy dalsze losy i śmierć kolejnych członków rodziny Fisherów. Choć twórcy zamknęli tę historię w zaledwie sześciu minutach, sprawili, że Fisherowie, których widzowie pokochali przez pięć sezonów, zostaną z nimi na zawsze.
2. Warren Zevon – „Keep Me In Your Heart” (Californication)
W drugim sezonie „Californication” Hank poznaje Lew Ashby’ego. Ashby początkowo zleca mu napisanie swojej biografii, ale z czasem bohaterowie stają się przyjaciółmi. W ostatnim odcinku Hank kończy książkę, a potem mówi Ashby’emu, że za każdym razem kiedy to robi, pije whisky i pali trawę. W tle Warren Zevon śpiewa, by zatrzymać go w swoim sercu. Ta scena robi ogromne wrażenie już w momencie rozgrywania się na ekranie, ale w kontekście późniejszych wydarzeń staje się jedną z najważniejszych w całym serialu.
1. Journey – „Don’t Stop Believin’ (Rodzina Soprano)
Mimo iż od emisji ostatniego odcinka „The Sopranos” minęła już ponad dekada, fani wciąż dyskutują o tym, co stało się z Tonym. Czy zjadł z rodziną posiłek i wrócił do domu? Czy może został zastrzelony przez mężczyznę stojącego przy barze? Tony przez lata wymykał się stróżom prawa, nie padł także ofiarą swoich wrogów. Mimo iż jest antybohaterem, cały czas mu kibicujemy. Niby wypadałoby, by w końcu spotkała go kara, ale z całego serca wierzymy, że mu się uda. „Don’t Stop Believin'” – śpiewa Steve Perry z Journey w ostatniej scenie „Rodziny Soprano”. Nie przestawajmy wierzyć 🙂