Foto; @piotr_tarasewicz / @cgm.pl
Program festiwalu otwierają Sorry Boys, Król, Bedoes 2115, T.Love, Rubens i Julia Wieniawa. Re:edycja festiwalu odbędzie się po raz drugi na pięknych Bulwarach nad Wisłokiem.
Dwudniowy festiwal zadebiutował w stolicy Podkarpacia w zeszłym roku i szturmem przebił się przez zatłoczoną mapę festiwalową Polski. Dzięki kolejnej edycji ma szansę na dobre zapisać się w kalendarzu obowiązkowych letnich wydarzeń muzycznych. Pierwsza edycja RE: Rzeszów Festival spotkała się z gorącym przyjęciem. Podczas dwóch dni imprezy bawiło się na niej aż 5,5 tys. festiwalowiczów. Swoje koncerty zagrały takie gwiazdy jak m.in. Mrozu, Margaret, Brodka, Baranovski, Fisz Emade Tworzywo, Pezet, Natalia Przybysz, czy rodzimy rzeszowianin Arek Kłusowski.
Wiemy już, że podczas drugiej edycji RE: Rzeszów Festival zagrają Król, T.Love, Bedoes 2115, Sorry Boys, Rubens i Julia Wieniawa, a w kolejnych tygodniach ogłoszenia kolejnych artystów. Także i w tym roku festiwal będzie trwać 2 dni – tym razem odbędzie się 28 i 29 lipca, czyli w piątek i sobotę. Podczas jego trwania odbędzie się 10 koncertów, podczas których usłyszymy wspaniałych artystów i artystek reprezentujących różne style muzyczne. Nie zabraknie także pozamuzycznych atrakcji takich jak m.in. strefa dla dzieci czy piknik kulinarny.
“Bardzo się cieszymy, że pierwsza edycja festiwalu spotkała się z tak wspaniałym odbiorem. Niesamowita energia występujących artystek i artystów, liczna wspaniała publiczność, która z wielkim entuzjazmem brała udział w wydarzeniu, masa atrakcji dla dzieci i rodzin sprawiły, że możemy mówić o sukcesie. W tym roku we współpracy z władzami Rzeszowa organizujemy drugą edycję. To wspaniałe, że możemy tworzyć festiwal, na którym zagoszczą tak różnorodni twórcy, reprezentujący rozmaite gatunki muzyczne od popu, poprzez rock, elektro aż po rap reprezentowany przez młodych raperów zdobywających szczyty popularności wśród młodej widowni na You Tube i Spotify” – mówią organizatorzy Re:Rzeszów Festival – Anna Pruszyńska, dyrektorka produkcji eventów oraz Jacek Zmiczerewski, dyrektor rozwoju biznesu eventów z Agory, która jest organizatorem wydarzenia.
– RE: Rzeszów Festival to młoda impreza, więc idealnie oddaje charakter naszego miasta: pełnego młodości, świeżych pomysłów i chęci do działania. Nowoczesnego, dynamicznie rozwijającego się. Cieszę się, że kolejna edycja przed nami. To korzyść nie tylko dla miasta, ale też dla całego regionu. Zapraszamy wszystkich serdecznie do Rzeszowa – mówi Konrad Fijołek, prezydent Rzeszowa
Re:Rzeszów Festival ma ambicje stać się flagowym festiwalem regionu i muzyczną wizytówką Podkarpacia. Nazwa festiwalu nie jest przypadkowa – RE kojarzy się z Resovią, ale też z nowoczesnym myśleniem i pozytywnymi zmianami – RE to REcykling i REuse, czyli odpowiedzialne i nowatorskie podejście. RE to zaczynanie od nowa, REstart i REset, RE to REgionalność i lokalność. RE to wreszcie RElaks, RElacje i REgeneracja – bo o tym
jest właśnie festiwal: spędzaniu czasu razem, regenerującej atmosferze i odpoczynku i najlepszej jakości rozrywce.
SORRY BOYS
Początki zespołu Sorry Boys, który powstał w Warszawie w 2006 to tradycyjne rockowe piosenki. Ich debiutancka płyta „Hard working Classes” trafiła do słuchaczy i słuchaczek 4 lata później. Kolejny krążek, wydany w 2013 roku i zatytułowany „Vulcano” zdradził muzyczną rewolucję jaką przeszedł zespół – brzmienie stało się bardziej niejednoznaczne, a stricte rockowe melodie musiały ustąpić miejsca coraz bardziej zaznaczających swoją obecność instrumentom elektronicznym. Do tego głos, charyzma i sceniczne kreacje wokalistki zespołu – Beli Komoszyńskiej. To był ten moment w polskiej muzyce rozrywkowej, w którym zyskała ona bardzo wyrazisty zespół o osobliwym charakterze muzycznego pisma. Wydawnictwo zatytułowane „Roma” przyniosło zespołowi nominację do Fryderyka 2017 w kategorii „Album Roku – Muzyka Alternatywna” i przysporzyło nowych fanów i fanek. Zespół, porównywany często z Florence and the Machine, ubarwił swoim kolorytem szeroko pojęty polski pop, a zakochani i zakochane w wokalnej ekstrawagancji Bjórk oraz Tori Amos mogli rozsmakowywać się w piosenkowych uniesieniach Beli Komoszyńskiej. Ubiegły rok przyniósł piąty w dyskografii album zespołu „Renesans”.
KRÓL
Błażej Król znany na scenie jako Król dał się poznać światu za sprawą założonego w 2001 roku zespołu Kawałek Kulki. Od razu sygnalizując jakie muzyczne rejony będą w kręgu jego zainteresowań: gitarowe melodie zgrabnie łączyły się z wpływami muzyki elektronicznej. Elektronika została jeszcze bardziej podrasowana w drugim jego muzycznym projekcie jakim był duet z Maurycym Górskim, czyli UL/KR. To spotkanie elektroniki z muzyka gitarowa było wydarzeniem na rodzimym rynku muzycznym, a piosenki „z bulgoczących bagien” jak mówili o swojej debiutanckiej płycie sami muzycy, zostały wyróżnione przez „Gazetę Wyborczą” tytułem najlepszej płyty roku. Odbiciem stylistycznych poszukiwań Błażeja Króla są wydawane od 2014 płyty sygnowane już tylko jego nazwiskiem. Do tej pory artysta wydał sześć solowych płyt: „Nielot” (2014), „Wij” (2015), „Przez sen” (2016), „Przewijanie na podglądzie” (2018), „Nieumiarkowania” (2019) oraz „Dziękuję” (2021). W 2019 roku otrzymał prestiżowy Paszport Polityki za „Dar zamykania osobistych emocji w piosenkach o atrakcyjnej, zwięzłej i melodyjnej formie. Za wyobraźnię, wierność autorskiej wizji i umiejętność przekonania do niej słuchaczy”. Rok później został wyróżniony Fryderykiem w kategorii Autor Roku. W 2023 roku światło dziennie ujrzał siódmy w dorobku artysty album studyjny „W każdym (polskim) domu”
BEDOES 2115
Za artystycznym pseudonimem Bedoes 2115 stoi Borys Przybylski. Ubiegły rok zdecydowanie należał do niego – muzyk znalazł się w pierwszej dziesiątce najczęściej słuchanych artystów i artystek w polskiej wersji streamingowego serwisu Spotify w ostatniej dekadzie, a jego piosenka „Bedoesiara” na You Tube ma już ponad 13 milionów odsłon i liczba tychże nieprzerwanie rośnie. O samym autorze tego sukcesu było już głośno zaraz po wydaniu w 2019 roku debiutanckiej płyty „Aby śmierć miała znaczenie”. Gdy wielu raperów pisze piosenki głównie o furach, laskach i kasie, Bedoes mając świadomość, że po rap sięgają często bardzo młodzi odbiorcy i odbiorczynie z problemami, którzy potrzebują pomocy, postanowił uczyć ich tolerancji, a nie nienawiści czy przemocy. Mając świadomość swoich młodzieńczych błędów, śpiewa o tym co ważne i przekierowuje zwracające się do niego po radę dzieciaki do telefonu zaufania. Otwarcie śpiewa o swojej wierze w Boga. Wychowywany przez kobiety mówi o sobie, że ma kobiecą wrażliwość i perspektywę. Raper w 2022 roku powołał do życia własną wytwórnię 2115.
T.LOVE
Swój pierwszy koncert zagrali w 1982 roku na studniówce częstochowskiego IV LO. Zadebiutowali jako Teenage Love Alternative. W ich repertuarze pojawiły się wówczas tylko cztery piosenki, a oni korzystali ze sprzętu weselnego zespołu wynajętego do przygrywania na tej imprezie. Praktycznie zerowe umiejętności gry na instrumentach Muniek Staszczyk zgrabnie ujął w stwierdzeniu, że „Byliśmy załogą dźwiękowych anarchistów”. Co wcale nie stanowiło przeszkody, by zespół wystąpił rok później po raz pierwszy na festiwalu w Jarocinie. W zakwalifikowaniu się do udziału w tej prestiżowej imprezie pomogła sztuczka z użyciem kamery pogłosowej w nagraniach wysłanej na eliminacje taśmy demo. Instrumentalne niedociągnięcia muzyków zyskały w ten sposób „artystyczną głębię”, na którą dali się nabrać organizatorzy festiwalu. Dziś po ponad 40 latach zespół T.Love to absolutna ikona polskiej muzyki rozrywkowej, by nie powiedzieć zespół kultowy, bez którego nie można wyobrazić sobie rodzimego rynku muzycznego. Ich piosenki nieprzerwanie rozbrzmiewają w stacjach radiowych łącząc pokolenia stanu wojennego z milenialsami. Nabrzmiałe od technologicznych i produkcyjnych bajerów współczesne produkcje niejednokrotnie muszą ustąpić miejsca tym autorstwa T.Love, które za sprawa niesamowitego obrotu historii, tak jak 40 lat temu tak również i teraz pojawiają się na balach studniówkowych, hucznie słowo po słowie wyśpiewywane przez przyszłych maturzystów i maturzystki.
RUBENS
Rubens – czyli Piotr Rubik to self-made man z krwi i kości. Od lat zasila składy zespołów najpopularniejszych polskich artystów, a jego gitary można było usłyszeć w największych hitach ostatnich lat. Podczas pandemii, gdy wstrzymano koncerty, zaczął tworzyć piosenki na własne konto. Była to dla niego forma ucieczki od trudnej rzeczywistości.
Do momentu wypuszczenia debiutanckiego singla „Wszystko OK?”, który stał się jednym z największych przebojów 2022, w zasadzie nikt nie słyszał wokalu Rubensa. Swój pierwszy, solowy koncert zagrał na Stadionie Śląskim przed ponad sześćdziesięciotysięczną publicznością jako support Dawida Podsiadło. Latem zagrał koncerty na festiwalach takich jak On Air, Męskie Granie czy Great September, a wiosną 2023 wyruszy w swoją pierwszą trasę koncertową promującą album „Piosenki, których nikt nie chciał”. Płyta zawiera dwanaście autorskich, intymnych utworów. Rubens napisał, skomponował i wyprodukował każdy z nich oraz nagrał prawie wszystkie partia instrumentalne. EPka „Wynoszę się” i debiutancka płyta artysty to nie tylko męskie, alternatywne granie, ale także zapis intymnych przeżyć. Dotychczas wydane utwory zostały odsłuchane ponad 11 milionów razy we wszystkich serwisach streamingowych.
JULIA WIENIAWA
Artystka, aktorka, wokalistka. Debiut muzyczny Julii to wydany w 2016 roku utwór „Na zawsze”, który trafił na album „Flirtini: Heartbreaks & Promises Vol. 3”. Kolejne single – „Oddycham”, podwójnie platynowy „Nie muszę” oraz liryczna ballada „SMRC”, podbiły serca fanów i ugruntowały pozycję wokalistki w muzycznym świecie. W 2021 roku artystka zdecydowała się na kolaborację z Maciejem Musiałowskim w utworze „Zabierz tę miłość”, gościnny udział u KARAŚ/ROGUCKI w piosence „Bezpieczny Lot”, a także nagrała wraz z duetem Kacperczyk utwór „Sebiksy”.
Po kilku singlach, do których powstały różnorodne teledyski – „Rozkosz”, „Nie mam dla Ciebie miłości” czy „Milczysz” – w czerwcu 2022 roku ukazał się długo wyczekiwany debiutancki album Julii zatytułowany „Omamy”. Do muzycznej współpracy artystka zaprosiła czołowych polskich producentów – Maćka Sawocha, Kubę Karasia i Wojtka Urbańskiego. Elektroniczne brzmienia przeplatają taneczne i liryczne melodie, a całości dopełniają osobiste teksty powstałe we współpracy z Arkiem Kłusowskim, Kasią Lins oraz Mery Spolsky.
Na festiwalowych scenach zadebiutowała latem 2022 pojawiając się m.in. na Orange Warsaw Festival, Fest Festival i Męskie Granie i spotkała się z bardzo pozytywnym odbiorem publiczności.
RE: RZESZÓW FESTIWAL – 2 DNI RE:LAKSU
28-29 lipca 2022 r. (piątek i sobota)
Bulwary nad Wisłokiem
Start sprzedaży FAN TICKET – 2-dniowych karnetów w promocyjnej cenie 139 złotych startuje w piątek, 21 kwietnia, godz. 12.00 i potrwa do 5 maja lub do wyczerpania puli. Karnety można kupić na eBilet.pl, Going i Empik Bilety, Biletomat.pl, kicket.com
Sprzedaż regularna startuje 6 maja br.
Organizatorzy: Agora S.A., Wyborcza.pl
Partner główny: Miasto Rzeszów
Partner: Estrada Rzeszowska
Partner merytoryczny: Stowarzyszenie Autorów ZAiKS
Sponsor strategiczny: Perła Browary Lubelskie