Foto: @piotr_tarasewicz / @cgm.pl
Wieczorem 4 kwietnia 2024 r. po raz szósty wręczono nagrody branży hip-hopowej Popkillery. Raperem Roku według gremium został Łona, a zdaniem publiczności – Szpaku. Za to Bambi odebrała statuetki w kategoriach Raperka Roku i Odkrycie Roku. Najwięcej razy po nagrodę na scenę wychodził OKI, który został doceniony solo oraz z grupą club2020. Szczegółowe wyniki poniżej.
Wielkim wygranym można określić club2020 oraz projekty orbitujące wokół, bo sam “club” zdobył aż trzy Popkillery, dwa otrzymał duet PRO8L3M, a jednego OKI.
Z kolei królami i królową wieczoru zostali Łona, Szpaku i Bambi. Łona został Raperem Roku według Gremium, Szpaku według Publiczności, a w ręce Bambi powędrowała nagroda dla Raperki Roku i Odkrycia Roku. – Chcę podziękować wytwórni Baila Ella, pierwszej wytwórni, która uwierzyła w kobiecy rap. I Young Leosi, która pierwsza uwierzyła we mnie. Mam nadzieję, że kiedyś na tej scenie będę mogła konkurować w kategorii Raper Roku, a nie tylko Raperka – mówiła Bambi odbierając statuetkę.
Z kolei Łona zadedykował swoją nagrodę wszystkim, którzy nie boją się błądzić po omacku i próbować czegoś nowego. – Na koniec dnia, to wydaje się najważniejsze – komentował raper.
Ale to nie był koniec wyróżnień dla rapera ze Szczecina, bo Gremium uznało płytę „TAXI” od Łony, Koniecznego i Krupy Albumem Roku. W tej samej kategorii Publiczność wskazała „1-800 OŚWIECENIE”.
<
@cgm.plŁona odbiera nagrodę za album roku z rąk Af-ury #Łona #Lona #Afura #Popkillery #cgm♬ oryginalny dźwięk – CGM.PL – CGM.PL
Tegoroczne wydarzenie, które odbyło się w warszawskiej hali Expo XXI, jak co roku obfitowało w zwroty akcji i szczególne, okolicznościowe kategorie, czyli „Freestylowiec 25-lecia” czy „Próba czasu”. Po raz pierwszy też wręczono statuetkę w kategorii „Raperka Roku”. Przyznanie statuetek rekordowej liczbie 38 kategorii uświetniły występy: Bambi, Waimy, Afu-Ry, Tau i bitwa freestylowa pomiędzy Filipkiem a Edziem.
View this post on Instagram
Tegoroczna gala wręczenia nagród branży hip-hopowej odbyła się pod hasłem „#AllSchoolAwards”, za którym stoi chęć docenienia różnych twarzy i nurtów rapu, zgodnie. W związku z tym statuetki wręczono w rekordowej liczbie 38 kategorii. Głosy na swoich faworytów oddawali zarówno słuchacze w głosowaniu online, jak i specjalnie powołane gremia składające się z artystów, dziennikarzy i działaczy hip-hopowych. W głosowaniu internetowym odnotowano rekordową liczbę 888 802 głosów.
Popkillery 2024, pełna lista nagrodzonych:
Polskie
• Album Roku Nagroda Gremium: Łona x Konieczny x Krupa – TAXI
• Album Roku Nagroda Publiczności: Taco Hemingway – 1-800-OŚWIECENIE
• Próba Czasu (Album Roku 2013, oceniany z perspektywy 10 lat): KęKę – Takie Rzeczy
• Singiel Roku Nagroda Gremium: OKI – Jeremy Sochan
• Singiel Roku Nagroda Publiczności: Zeamsone – 5 Influencerek
• Raper Roku Nagroda Gremium: Łona
• Raper Roku Nagroda Publiczności: Szpaku
• Producent Roku Nagroda Gremium: @atutowy
• Producent Roku Nagroda Publiczności: Kubi Producent
• Złoty Popkiller za całokształt dokonań na rzecz kultury hip-hop: Aśka Tyszkiewicz
• Freestyle’owiec 25-lecia: Filipek
• Odkrycie Roku: Bambi
• Grupa/Duet Roku: club2020
• Progres Roku: Aleshen
• Trendsetter Roku: OKI
• Liryczny Raper Roku: Avi
• Hardkorowy Raper/Grupa Roku: Kaz Bałagane
• Raperka Roku: Bambi
• Klasyczny/Trueschoolowy Album Roku: Włodi – HHultras
• Alternatywny Album Roku: Vae Vistic – Omirya
• Newschoolowy Album Roku: club2020 – club2020
• Kooperacja Roku: club2020 – Malibu Barbie (OKI, Otsochodzi, Taco Hemingway, Young Leosia, Dwa Sławy, Gruby Mielzky) (prod. Tayriq, FRBeatz)
• Międzynarodowa Kooperacja Roku: Malik Montana feat. NLE Choppa – Ostre Pestki (prod. YoungKidd)
• Najlepszy Kontakt z Fanami: Young Multi
• Nagroda #DoWhatMovesYou: Jimek za „Historię Polskiego Hip-Hopu II”
• Okładka/Wydanie Roku: PRO8L3M – PROXL3M [F. Popik; M. Kubiak; G. Turczyńska]
• Teledysk Roku: PRO8L3M – Nicea [Papaya Films, P. Matejkowski]
Zagranicze:
• Album Roku USA Nagroda Gremium: Killer Mike – Michael
• Album Roku USA Nagroda Publiczności: Travis Scott – Utopia
• Singiel Roku USA Nagroda Gremium: Killer Mike feat. André 3000, Future, Eryn Allen Kane – Scientists & Engineers
• Singiel Roku USA Nagroda Publiczności: Drake feat. Yeat – IDGAF
• Raper Roku USA: Travis Scott
• Odkrycie Roku USA: Sexyy Red
• Album Roku Europa Nagroda Gremium: slowthai – UGLY
• Album Roku Europa Nagroda Publiczności: Russ Millions – One Of A Kind
• Singiel Roku Europa: Dave x Central Cee – Sprinter
Nagrody branży hip-hopowej Popkillery – czym są?
Popkillery, czyli nagrody branży hip-hopowej przyznawane są od 2019 r. Ich laureatami w poprzednich latach zostali m.in. Sokół, Mata, Quebonafide, Taco Hemingway, Liroy, Oki, Bedoes i wielu innych utytułowanych i wyprzedających wielkie hale artystów.
Przez pięć dotychczasowych edycji Popkillery mocno zaznaczyły się już na mapie polskiego hip-hopu. Ale nie tylko – kultowy amerykański magazyn „The Source” określił je w ubiegłym roku „jednymi z największych nagród hip-hopowych w Europie”. Statuetki odbierały też zagraniczne gwiazdy, informując o tym na swoich social mediach – m.in. Lil Yachty, NLE Choppa, Skepta i Jack Harlow. W ubiegłym roku specjalną nagrodę na 50-lecie hip-hopu otrzymał też na Bronksie Grandmaster Caz, jeden z ojców całej kultury.
Wbrew pozorom, nazwa nagrody nie odnosi się do tworzenia opozycji dla muzyki pop, ale do filtra instalowanego przed mikrofonem, który ma na celu wyeliminować niepotrzebne dźwięki podczas nagrań. To narzędzie wspólne dla wszystkich muzyków stających za mikrofonem, podobnie jak Popkillery są świętem muzyki hip-hop, niezależnie od pokolenia.
Za inicjatywą stoi serwis muzyczny Popkiller.pl, który postanowił podejść do tematu ponad jakimikolwiek podziałami, zapraszając do współpracy media o zasięgu ogólnopolskim oraz lokalnym, słuchaczy, aktywistów i influencerów związanych z rapem. Efektem jest nagroda przyznawana przez całe środowisko hip-hopowego.
Zwycięzcy wybierani są na dwa sposoby – w głosowaniach publiczności, a także w głosowaniach gremium, złożonego z wybranych dziennikarzy i ekspertów reprezentujących różne pokolenia, różne media i różne spojrzenia na muzykę. W jego składzie znajdują się zarówno przedstawiciele prasy, radia i telewizji, jak reprezentanci internetowych portali, serwisów ogólnomuzycznych i lifestyle’owych, serwisów hip-hopowych, największych rapowych festiwali a także muzyczni influencerzy, youtuberzy i komentatorzy.