Japoński rave i miejskie neony, czyli WaqWaq Kingdom w Warszawie (wywiad)

Artyści będą jedną z gwiazd festiwalu Radio Azja.


2019.11.28

opublikował:

Japoński rave i miejskie neony, czyli WaqWaq Kingdom w Warszawie (wywiad)

fot. mat. pras.

Performance Waq Waq to psychodeliczna mieszanka japońskiej muzyki tradycyjnej z jamajskim dancehallem, dubem, techno i rdzenną polirytmią soundtracków Nintendo. Ich teksty i wizualizacje nawiązują do mitologii shintoistycznej oraz festiwali matsuri, oddających cześć lokalnym bóstwom „Kama-sama”. WaqWaq Kingdom tworzą Shigeru Ishihara, znany przede wszystkim jako DJ Schotch Egg, oraz Kiki Hitomi – wokalistka i autorka tekstów King Midas Sound (Ninja Tune), a także Black Chow. Duet wystąpi 6 grudnia w Warszawie.

Muzyka WaqWaq Kingdom to mieszanka …

Kiki Hitomi: Naprawdę trudno to wyrazić słowami. Nasze brzmienie można by po prostu określić jako plemienny bas (tribal bass). Ponieważ mieszkaliśmy w Wielkiej Brytanii przez ponad dekadę, a teraz w Berlinie i Lipsku, naturalnie wchłaniamy wiele różnych kultur i rodzajów muzyki. Wcześniej nie lubiłam techno, ale po przeprowadzce do Niemiec, w końcu zrozumiałam piękno tej muzyki. Oboje pochodzimy z Japonii, więc od dziecka słuchamy tradycyjnych pieśni Minyo i Gagaku, mamy to we krwi. Połączyliśmy japońskie brzmienia z jamajskim dancehallem, techno, muzyką z gier 8-bitowych, tanecznym footworkiem, afresywnym trapem, plemienną polirytmią, ścieżkami dźwiękowymi Super Nintendo, industrialnym dubem itp. Nasza muzyka i naginające barierę czasu brzmienie jest jak psychodeliczny gorący kociołek Nabe.

Oprawa wizualna, to mocna strona waszych koncertów – czym inspirujecie się przygotowując wizualizacje i stroje? Czy i w jaki sposób łączy się to z waszą muzyką?

KH: Teksty, które napisałam do naszego najnowszego albumu Essa Hoisa, były zainspirowane starożytną filozofią japońską. Dorastałam w jednym domu z babcią, która opowiadała mi dawne mity japońskie i przekazywała swoje własne doświadczenia związane z wielkim głodem podczas I i II wojny światowej. Podczas wojny straciła męża (mojego dziadka, którego nigdy nie spotkałam), codziennie modliła się do jego zaginionej duszy i dusz swoich przodków przy muzyce Gagaku. Często zabierała mnie do sanktuariów i świątyń, gdzie modliłyśmy się razem. Ilekroć odwiedzam świątynie, widzę kapłanki Miko. Kiedyś były one postrzegane jako szamanki, dziś w nowoczesnej kulturze japońskiej, pełnią bardziej zinstytucjonalizowaną rolę w codziennym życiu sanktuarium. Podczas jednego z występów WaqWaq Kingdom śpiewałam i grałam na południowoamerykańskiej grzechotce. Mój dobry znajomy po koncercie powiedział mi, że wyglądam jak Miko. Grzechotka była ozdobiona wieloma długimi taśmami, a ja miałam na sobie coś w rodzaju Kimono. Jego słowa sprawiły, że stopniowo zaczęłam coraz bardziej inspirować się kapłankami Miko. Pasuje to też do śpiewanych przez mnie tekstów. Jestem antykapitalistą i moje piosenki często o tym mówią. Jeśli trzymalibyśmy się starożytnej filozofii, prawdopodobnie nasza ziemia nie cierpiała tak bardzo i bardziej szanowali byśmy naturę. Teraz żyjemy w świecie neonów. Używam psychodelicznych neonowych barw w naszych kostiumach, ponieważ reprezentują one miejski wstyd, który jest w nas. Noeonowe kostiumy połączone z obrazami, dają psychodeliczny, odjechany efekt. Chcę, aby publiczność odbierała nasz występ na żywo jak szamańskie doświadczenie przepełnione pozytywną energią. Mam nadzieję, że uda im się pozbyć się negatywnych emocji i pozytywnie naładować.

WaqWaq w języku japońskim oznacza „ekscytujące uczucie” – skąd taki pomysł na nazwę zespołu?

KH: Wierzę, że energia WaqWaq (wakuwaku) jest motorem naszego życia. Życie może być bardzo trudne, ale jeśli odnajdziesz w sobie nawet odrobinę WaqWaq, możesz się rozwijać. Podążając za swoimi prawdziwymi uczuciami i energią, sprawiamy, że życie staje się lepsze i pozytywne. Słowo “Kingdom” w nazwie zespołu absolutnie nie oznacza, że król rządzi krajem, a po japońsku zapisuje się je tak:
今 —> kin -> chwila obecna
求 -> g (gu) -> szukać
大 -> do (da) -> wielki
無 -> m (mu) -> nicość, brak ego
Jeśli świat wypełnią pozytywne energie WaqWaq, to będzie to niesamowite. Dlatego też nazywamy nasz zespół WaqWaq Kingdom – wypełniony pozytywną energią.

Najbardziej inspirującymi Was artystami, niekoniecznie tylko w muzyce, ale nawet szerzej, w kulturze i sztuce są….

KH: Mamy wiele inspiracji, ale największą z nich jest NATURA.

W Warszawie wystąpicie w klubie 999, znanym z prezentowania szeroko pojętej muzyki elektronicznej, lubicie występować w takich przestrzeniach / na takich scenach czy wolicie może inne miejsca?

KH: Bardzo cieszymy się z występu w klubie 999. Lubimy bardzo różne sceny i zwykle bardzo dobrze się na nich czujemy i bawimy. Naszym marzeniem jest jednak koncert WaqWaq Kingdom w jakiejś niesamowitej, wielkiej świątyni lub sanktuarium…

WaqWaq Kingdom wystąpi 6 grudnia o godz. 22:00 w warszawskim klubie 999. Więcej informacji znajdziecie tutaj. Poza koncertem tej nocy usłyszycie największe japońskie hity: popowe przeboje lat 60-tych, 70-tych i 80-tych, enka, electro-pop, reggae, dub, minyou oraz japoński hip-hop.

Szczegółowy program festiwalu i bilety: www.radioazja.pl. Bilety na koncerty: 30-50 zł, karnety: 160 zł do kupienia na stronie. Udział w wydarzeniach Akademii Radia Azja jest bezpłatny.

Polecane