W Krakowie wystąpią artyści, którzy mieli znaczący wpływ na kształtowanie się muzyki elektronicznej w takiej formie, w jakiej znamy ją dziś. Morton Subotnick, współtwórca syntezatora Buchla, wykona swój przełomowy utwór Silver Apples of the Moon z roku 1967. Chris & Cosey, niegdyś członkowie industrialnej legendy Throbbing Gristle, rozwinęli później – już na własny rachunek – zimne, syntezatorowe brzmienie, którego wpływ niósł się echem przez późniejsze dekady. Muzyk pierwszego składu Ultravox, John Foxx, który inspirował się twórczością J.G. Ballarda w kreacji swego charakterystycznego, zmechanizowanego, a jednocześnie niespokojnego brzmienia połączy siły z przedstawicielem młodego pokolenia, The Maths. Bezpośrednio nawiązujący do Tofflera ojciec chrzestny techno (nazwa tego gatunku pochodzi z Szoku przyszłości), Juan Atkins, nawiedzi miasto z legendarnym projektem model 500.
Mocno reprezentowany będzie na festiwalu aktualny obecnie nurt retrofuturystyki: młodzi artyści sięgają po elektroniczne instrumenty sprzed 20 lat i zapomniane brzmienia, aby odtworzyć atmosferę niepokoju sprzed końca milenium lub przeciwnie, przenieść słuchacza w nostalgiczny świat dźwiękowych polaroidów. Do Krakowa przyjadą Laurel Halo, Hype Williams, Holy Other, Felix Kubin, którego występ otworzy festiwal w niedzielę 9 października, a także załoga cieszącej się wyjątkowym wzięciem w tym roku wytwórni Not Not Fun/100% Silk (LA Vampires, Maria Minerva, Ital i inni).
Doskonale przyjęte reinterpretacje prac legendarnej wytwórni ECM w wykonaniu Ricardo Villalobosa i Maxa Loderbauera zabrzmią w scenerii gotyckiego kościoła św. Katarzyny, a w synagodze Tempel wystąpią Jacaszek oraz Sinfonietta Cracovia i A Winged Victory For The Sullen (Adam Wiltzie & Dustin O’Halloran) w repertuarze Henryka Góreckiego i Arvo Pärta.
Tradycyjnie już nie zabraknie będących wizytówką Unsound imprez tanecznych, prezentujących przegląd najbardziej aktualnych tendencji sceny basowej, oraz projekcji filmowych z muzyką na żywo. Zafascynowany antyutopijnymi wizjami mistrz eksperymentalnego brzmienia Kode9 stworzy oprawę muzyczną do filmu Chrisa Markera Filar (La Jetee), miniatura Oj, Nie Mogę Się Zatrzymać! Zbigniewa Rybczyńskiego otrzyma soundtrack w wykonaniu Felixa Kubina i Macia Morettiego, a radziecki film science-fiction z 1924 roku, Aelita, zostanie wyświetlony przy dźwiękach powołanej specjalnie na Unsound The Generator Analogue Orchestra (Wojcek Czern, Piotr Zabrodzki i in.).
Szereg wystaw, instalacji i paneli dyskusyjnych, które odbywać się będą przez cały czas trwania festiwalu sprawią razem z koncertami, że od 9 do 16 października Kraków stanie się najgorętszym miastem w Europie, co potwierdza żywe zainteresowanie międzynarodowych mediów. FACT Magazine nazwał lineup festiwalu „jednym z najmocniejszych na świecie”, Mixmag docenił kuratorską stronę imprezy, a Resident Advisor umieścił Unsound na drugim miejscu na liście najciekawszych październikowych propozycji.
Unsound 2011 jest częścią oficjalnego programu Polskiej Prezydencji w Unii Europejskiej przy wsparciu Rady Miasta Krakowa. Festiwal jako część sieci ECAS (European Cities of Advanced Sound) wspierany jest również przez Program Kultury Unii Europejskiej.
Bilety na pojedyncze imprezy oraz karnety są dostępne za pośrednictwem TicketPro. Pełen program wydarzeń dostępny jest na stronie http://www.unsound.pl