Płyta wymyka się wszelkim próbom zaszufladkowania, a Badu zaangażowała w większości tych samych producentów, którzy współtworzyli New Amerykah Part One: 9th Wonder, Madlib, James Poyser, Sa-Ra’s Shafiq Husayn, Ahmir “?uestlove” Thompson, Georgia Anne Muldrow, Jah Born, R.C. Williams, Ta’Raach oraz Karriem Riggins. „Erykah jest mistrzynią mówienia o różnych rzeczach z kobiecego punktu widzenia” – powiedział 9th Wonder – „Potrafi połączyć rożne style, nawet bez pomocy producenta”.
W pierwszym singlu pt. „Window Seat” głos Badu doskonale współgra z hipnotycznym rytmem i klawiszowym riffem. Utwór jest dziełem Jamesa Poysera, na perkusji zagrał ?uestlove z The Roots, a całość jest dowodem na ewolucję geniuszu Badu, który nieustannie ma miejsce od momentu ukazania się krążka Baduizm.
Dojrzałość artystki nie wpłynęła na jej osobliwe poczucie humoru i upodobanie do przemycania różnych treści i odniesień jak w „Turn Me Away (Get MuNNY)”, w którym sprzeciwia się wszechobecnej władzy dolara, jednocześnie robiąc ukłon w stronę hitów Junior M.A.F.I.A. “Get Money” oraz Sylvii Striplin – “You Can’t Turn Me Away”.
Natomiast wpływ Notoriousa B.I.G. słychać w „Fall in Love”. W utworze wykorzystano motyw fortepianu z klasyka Eddiego Kendricka z 1977 roku pt. „Intimate Friends”, który większość kojarzyć będzie z „Unbreakable” Alicii Keys. Inspiracją do jednego z tekstów był również kawałek „Warning” z debiutu Notoriousa – „Ready to Die”.
Punktem kulminacyjnym albumu jest “Out My Mind Just In Time”, ballada przypominająca „Green Eyes` z płyty Mama`s Gun. Drugą i trzecią cześć piosenki wyprodukowała Georgia Anne Muldrow dodając szczyptę funku do tego melancholijnego utworu.
Soul w wykonaniu Erykah Badu jest piękny i ulotny. W trakcie kariery Badu świadomie i nieświadomie oddała się muzyce. ”New Amerykah Part Two: Return Of The Ankh” to odzwierciedlenie pasji, dzięki której odnosi sukcesy.