fot. Sisi Cecylia
Najpopularniejszy w Polsce pianista jazzowy i orkiestra MACV zapraszają na koncerty w ramach jesiennego tournée promującego ich wspólny album „Composites”.
Orkiestra Instrumentów Dawnych Warszawskiej Opery Kameralnej Musicae Antiquae Collegium Varsoviense istnieje od 1957 r. Zespół tworzą kolejne już pokolenia artystów – niezmiennie są to światowej klasy wirtuozi instrumentów historycznych, autentycznych lub wiernie wzorowanych na egzemplarzach z minionych epok, zapewniających subtelne i dynamiczne brzmienie wykonywanych kompozycji.
To właśnie z myślą o niepowtarzalnym brzmieniu MACV Leszek Możdżer, zafascynowany ideą muzyki bliskiej naturalnemu rytmowi ludzkiego ciała, stworzył swój nowy utwór: czteroczęściowe „Composites” („Kompozyty”).
Nowa muzyka Możdżera – utrzymana w eklektycznym i wirtuozerskim stylu – jest owocem eksperymentu. Partytury zostały dopisane do wyimprowizowanych wcześniej partii fortepianu. Nuty pozostałych utworów („Ballad for Lars” z dedykacją dla szwedzkiego kontrabasisty Larsa Danielssona oraz liryczna „Natalladia”) Możdżer spisał w „klasycznej” kolejności. W nagraniu cyklu wzięła udział mistrzyni instrumentów perkusyjnych Patrycja Betley, która także będzie gościem specjalnym koncertów.
„Composites” zostaną wykonane w kilku z najważniejszych sal koncertowych w Polsce. Artyści wystąpią w Łodzi (4.11, Wytwórnia), Warszawie (5.11, Teatr Polski), Poznaniu, (19.11, Aula UAM), Katowicach (27.11, NOSPR), Wrocławiu (28.11, NFM), Bielsku-Białej (29.11, Cavatina) i Krakowie (30.11, ICE).
– „Composites” to próba uchwycenia przepływu improwizującej świadomości. Dzięki temu, że rdzeń muzycznej narracji nie jest wynikiem intelektualnych rozważań, tylko wychodzi bezpośrednio z ciała, całość brzmi bardzo organicznie i naturalnie, pomimo tego, że wcale nie jest prosta. Zaś muzycy orkiestry, grając na instrumentach dawnych, wchodzą do pewnego rodzaju niszy. Definiują się jako muzycy alternatywni w stosunku do masowo odbieranej symfoniki – komentuje Leszek Możdżer.
Alicja Węgorzewska, dyrektor Warszawskiej Opery Kameralnej i inicjatorka projektu: – Jedynym torem, którym podąża twórczość Leszka, jest jego własna wyobraźnia. To granice tejże wyobraźni są granicami zarówno formalnymi, jak i stylistycznymi jego dzieła. Możdżer to znak jakości. Coś, co sprawia, że biorąc do ręki dzieło sygnowane tym znakiem, wiemy, że dotkniemy sztuki.
Nagranie „Composites” ukazało się w formie numerowanego boksu, zawierającego kolorową płytę winylową (tzw. splatter), kasetę magnetofonową, czterojęzyczny, ilustrowany booklet oraz podpisany przez artystę certyfikat autentyczności. Wydawnictwo jest dostępne wyłącznie za pośrednictwem strony internetowej Warszawskiej Opery Kameralnej (www.operakameralna.pl) i będzie do nabycia podczas nadchodzących koncertów.
13 października na sklepowe półki trafi albumu na błękitnej płycie winylowej i płycie kompaktowej. Będzie on również dostępny w serwisach streamingowych.