IMPREZA TYGODNIA: Up To Date Festival

Początek tegorocznej edycji już w piątek.


2015.09.02

opublikował:

IMPREZA TYGODNIA: Up To Date Festival

Aktualizacja:

Do programu dołączyło dwóch artystów uzupełniając line-up sceny Beats. Pierwszy z nich to TRAXMAN prosto z chicagowskiej stolicy juke/footwork. Drugi to BALL-ZEE, który da 30-minutowy beatboxowy show
.

Up To Date to odbywający się w Białymstoku interdyscyplinarny, międzynarodowy festiwal muzyczny. Prezentuje nowe trendy we współczesnej muzyce elektronicznej i hip hopie, łącząc je z elementami kultury wysokiej takiej jak muzyka symfoniczna, angażujący przy tym polskich jak i zagranicznych twórców i artystów. Festiwal to platforma łącząca muzykę z innymi dziedzinami sztuki. Prezentuje różnorodną twórczość muzyczną z elementami sztuk wizualnych w bogatym kontekście kultury polskiej i światowej, lokując wydarzenie na ważnym historycznie terenie wywózek Polaków na Wschód. Poprzez konfrontację tradycji i nowoczesności pozwala na niwelowanie różnic międzypokoleniowych i dysproporcji w dostępie do kultury różnych grup społecznych.

Przed nami szósta edycja Up To Date Festival. W poprzednich edycjach na festiwalowych scenach gościli m.in.: Evidence, Das Efx, Scratch Perverts, Robert Hood, Luke Slater, Biosphere i DVS1.

A tak przedstawia się tegoroczny rozkład jazdy:

Up To Date Festival 2015 –  Timetable

04.09 Technosoul stage

21:00 Olivia (PL)

23:00 Visonia live (RCH)

00:00 Reckonwrong (NL)

01:00 Steve Bicknell (UK)

02:30 SHXCXCHCXSH live (S)

03:30 Jacek Sienkiewicz live (PL)

04:30 Piotr Klejment & Gem (PL)

06:00 End

04.09 Beats. stage

20:00 Polish Juke Showcase (PL)

21:00 PRO8L3M (PL)

22:00 Charlie Traplin (UK)

23:00 Włodi / DJ B (PL)

00:00 ? – tu był GZA, który odwołał swój występ – organizatorzy nadal szukają godnego zastępstwa

01:00 Kenobit live (I)

02:00 Nightwave (SLO)

03:30 Mortem (PL)

04:30 Polish Juke Showcase (PL)

06:00 End

05.09 Centralny Salon Ambientu

19:00 Netherworld live (I)

20:00 Rapoon live (UK)

21:00 Eric Holm live (UK)

   

05.09 Technosoul stage

21:00 rookas (LT)

23:00 Echoplex pres. Neuroband live (PL)

00:30 O/H live (CDN)

01:15 Ulwhednar live (S)

02:15 SNTS

04:00 Essence & Dtekk (PL)

06:00 End

05.09 Beats. stage

20:00 Du:it (PL)

21:00 Taco Hemingway (PL)

22:00 Syny  (PL)

23:00 Blabbermouf (NL)

00:00 Sam Binga & Redders (UK)

01:00 Addison Groove (UK)

02:30 The Panacea (DE)

04:00 Beats. crew

06:00 End

Scena Technosoul

SHXCXCHCXSH live

Miasto Norrköping w Szwecji nie jest już industrialną potęgą. Nie jest też mekką techno. Nie przeszkodziło to dwóm członkom duetu o niewymawialnej nazwie skupić się na produkcji ciemniejszej i bardziej eksperymentalnej odmianie techno na tyle, by podbić serca tancerzy całego globu. Z połączenia doświadczeń na polach hip-hopu, rocka czy innych niezwiązanych z elektroniką gatunków wyłoniła się śmiertelnie poważna mieszanka noise’u, dronów, glitchu, industrialu i głębokich basów. Po wydawnictwach w wytwórniach Subsist i HEM, artyści trafili pod skrzydła Avian, czyli labelu prowadzonego przez Shifted i Ventress. Debiutancki album „STRGTHS” zwrócił uwagę wszystkich, a drugi „Linear S Decoded” przypieczętował znak jakości SHXCXCHCXSH. Po raz pierwszy w Polsce.

Steve Bicknell

Już w latach 80-tych Steve był rezydentem na rejwach z cyklu Energy, współtworząc podwaliny współczesnej sceny muzyki elektronicznej w Wielkiej Brytanii. Od wielu lat organizuje kultowe już eventy pod marką Lost, które przecierały szlaki i wciąż inspirują kolejnych muzyków. Zwaliste i galopujące sekwencje są jego znakiem rozpoznawczym jako producenta. Najbardziej znany jest z serii wydawnictw na własnym labelu Cosmic. Bicknell wydawał na Cosmic też największe sławy techno jak np. Robert Hood czy Juan Atkins. Remiksował między innymi Luke’a Slatera, Joeya Beltrama, Plastikmana czy też Błażeja Malinowskiego (Technosoul.03 ze wspomnianym remixem ukaże się na jesieni 2015). Jako DJ, zjeździł już cały świat i grał w większości znamienitych klubów. Wizja jego działalności nie zmieniła się od lat: niezmiennie rygorystyczny, stawiający jakość przed ilość, stroniący od kopiowania innych i wierzący w siłę muzyki. Taki jest Steve Bicknell i z wielką przyjemnością będziemy gościć go na scenie Technosoul.

Jacek Sienkiewicz live

Jacek urodził się w 1976 roku w Warszawie. Po fascynacji hip-hopem na początku lat 90. przyszła kolej na techno – muzykę wówczas mało znaną w naszym kraju. Przywiezione z Berlina winyle zaczął prezentować jako DJ, ale fascynacja brzmieniami z Detroit i minimalem była tak silna, że wkrótce zdał sobie sprawę, że bycie prezenterem to zbyt mało. Efektem prac nad własnymi produkcjami była płyta „Recognition” wydana w 1996 roku, dostrzeżona przez wąskie wówczas grono fanatyków gatunku, którą zdobył sobie uznanie zarówno w kraju jak i za granicą. Recognition to także nazwa niezależnej wytwórni płytowej, którą założył, by popularyzować utwory własne i zaprzyjaźnionych wykonawców. Utwory z debiutanckiej płyty oraz EP-ek zwróciły uwagę zagranicznych DJ-ów, w tym niemieckiej legendy techno – Svena Vatha, dla którego Jacek zremiksował jeden z utworów. Kontakt zaowocował kontraktem podpisanym przez polskiego producenta z należącą do Vatha wytwórnią Cocoon, której agencja koncertowa zajmowała się również bookingiem występów Sienkiewicza. W 2001 roku Cocoon Records wydała album „Techne”, a rok temu trzeci longplay „Displaced”. Poprzez te albumy oraz występy na żywo stał się artystą znanym za granicą i zyskującym coraz szersze grono fanów. Swoje utwory na EP-kach wydał także w kilku innych niezależnych wytwórniach, jak Klang Elektronik, WMF czy Trapez. Jacek doskonale zdaje sobie sprawę ze swoich inspiracji brzmieniami Detroit Techno czy Chicago Acid House, ale udało mu się przez lata stworzyć brzmienie o wysokiej jakości charakterystyczne tylko dla niego. Potwierdza to piąty album wydany na własnej wytwórni w czerwcu 2015, który zawiera doskonale wyprodukowane utwory wypełnione zarówno solidnymi bitami jak i przestrzenną melancholią.

Visonia live

Up To Date Festival od samego początku skupia się na wschodzących, intrygujących artystach. Visonia traktuje swoją twórczość śmiertelnie poważnie, ale w tym podejściu zawiera się radość ekspresji i przesłanie jakie chce przekazać światu. Dlatego Festiwal podjął się kurateli nad światowym debiutem Visonia na żywo.

Według artysty, najpiękniejszą rzeczą jaką mogą dać sobie ludzie to możliwość dzielenia się uczuciami i ideami z nadzieją na pełne zrozumienie. Energia wszechświata może być przez nas przekazywana dalej jeśli wyrzekniemy się strachu, wątpliwości i paniki. Jak twierdzi Visonia „wystarczy uwierzyć”.

Podczas tworzenia skupia się on nie na nutach, a towarzyszącym im uczuciach. Miłość manifestuje się w tym przypadku w wielkim poświęceniu i dążeniu do perfekcji w tworzeniu Electro, New Wave, Techno czy Ambientu.

Reckonwrong

Reckonwrong to młodzieniec urodzony w Londynie, ale mieszkający w Amsterdamie. Tworząc muzykę ukierunkowaną na klubowy romantyzm i emocjonalne stany parkietowe dostarcza odbiorcom swojego pokrętnego punktu widzenia. Ten zaś, wypakowany jest fuzją techno i house, które w muzyce Reckonwrong wydają się nie mieć żadnych granic. Wystarczy posłuchać debiutanckiej Epki wydanej na doskonałej wytwórni Pinkman records, by stanąć jak wryty po próbie jej jakiejkolwiek klasyfikacji. Klucz doboru dźwięków, którym operuje artysta jest absolutnie nieodgadniony. Słychać, że idzie nowe, a my czekamy na następną płytę zapowiadaną w kuluarach na pewnym londyńskim labelu i na set artysty na Up To Date Festival!

Olivia

Olivia to didżejka w pełni tego słowa znaczeniu i wyznawaczni kultu płyt winylowych. Na polskiej scenie muzyki elektronicznej od 12 lat. Ze swoim bratem Kinzo Chrome tworzy kolektyw Chrono Bross. Była współtwórcą (wraz z Chino) klubo-galerii Radar jednego z najoryginalniejszych miejsc w Polsce sprofilowanych na muzykę techno. Radar teraz funkcjonuje jako kolektyw didżejsko-producenki w skład którego wchodzi: Chino, Olivia i Kinzo, a jako ekipa organizują w różnych miejscach Krakowa imprezy techno, acid i house. Olivia również prowadzi wraz z Gosią Płysą i Łukaszem Warną- Wiesławskim audycję „Unsound Interferencje”. W audycji opowiada o najciekawszych wytwórniach wydających szeroko rozumianą muzykę elektroniczną z pogranicza acid, house, techno i disco. Słynie z świetnej selekcji muzycznej i bardzo dobrych umiejętności technicznych.

visuals Osmo Nadir

Wszechstronne eksperymenty audiowizualne Osmo Nadira przybierają formę instalacji kinetycznych, video artu, innowacyjnych instrumentów i performansu. Nadir jest wieloletnim współpracownikiem festiwalu, znanym przede wszystkim ze swoich minimalistycznych, hipnotyzujących pokazów wizualnych i projektów scenografii. W czerwcu tego roku został uhonorowany pierwszą nagrodą w konkursie “Talenty Trójki”, organizowanym przez Program Trzeci Polskiego Radia, za osiągnięcia w dziedzinie sztuk wizualnych.

Podczas tegorocznej edycji Up To Date Festival, Osmo Nadir zaprezentuje aż dwa projekty specjalne. Pierwszy, będący rezultatem współpracy z Echoplexem, jest widowiskowym spektaklem światła, przestrzeni i ruchu opowiedzianym w dwóch częściach. W drugim projekcie, stworzonym wspólnie z Visonią, Nadir wyjątkowo sięga po materiał z zewnętrznego źródła. Obraz, który zostanie zaprezentowany podczas występu, pochodzi z fragmentów utworów pioniera mimu cielesnego – Étienne’a Decroux, ujętych w pełny metraż w „Le Theatre d’Étienne Decroux” (1961) Gilberta Comte. Osmo Nadir jest również autorem tegorocznej scenografii Technosoul, którą w hołdzie składanym klasykom science fiction dopełni cykl filmów wykonanych w technice 3D, podsycających głębię minimalistycznego techno.

Ulwhednar live

Mistycznie wciągające dźwięki i przeszywający chłód skandynawskich wiatrów to znak rozpoznawczy wytwórni Northern Electronics, której jedną z wizytówek jest projekt Ulwhednar będący współpracą dwóch artystów: Abdulla Rashim i Varg. Duet niestrudzenie eksperymentuje łącząc dwa wielkie talenty szwedzkiego techno w zaklinającą całość. Od (wydanych na kasetach) dronowo – przestrzennych „Midvinter” i „Withatten 1892” do winylowych albumów „LP” i „1520” obserwujemy ewolucję materiału w stronę bardziej parkietową. Doskonale hipnotyczne i podszyte pierwotnym instynktem tanecznym sekwencje nie pozwalają pozostać obojętnym ciału, a mroczna aura projektu działa stymulująco na umysł. Skal!

O/H (Rich Oddie Dave Foster) live

O/H to jeszcze świeży mariaż dwóch gigantów sceny muzycznej: Davida Fostera i Richa Oddiego. Obaj panowie tworzyli na pograniczu techno, noise’u i industrialu już od ponad 20 lat. Foster założył legendarny techno – projekt Teste we wczesnych latach 90-tych, a pod pseudonimem Huren oddaje się łączeniu techno i tzw. „power electronics”. Rich Oddie zaś, to artysta związany głównie z duetem Orphx, który tworzy z Christiną Sealey oraz projektem Eschaton (Orphx Ancient Methods). Orphx są również autorami remixu Michała Wolskiego na drugim wydawnictwie Technosoul pt. Magma EP. Projekt O/H czerpie nazwę od Ontario Hospital, słynnego szpitala dla umysłowo chorych i bezkompromisowo łączy w sobie techno, EBM i industrial z wokalami Fostera traktującymi o absurdach współczesnego życia. Będzie to pierwszy występ duetu w Polsce.

SNTS

SNTS to artysta oraz wytwórnia płytowa, zaangażowanie w anonimowość i vinyl jako format, który jest podstawą siły sceny muzyki elektronicznej. Artysta wierzy, że żadne słowa ani zdjęcia nie oddają tego, co niesie ze sobą jego muzyka. Jego tożsamość nie ma znaczenia. Sprawdzajcie:

Echoplex pres. Neuroband live

Piotr Śliwiński aka Echoplex to jeden z najbardziej uznanych na świecie polskich artystów techno. Zapoznał się z muzyką elektroniczną w wieku lat 9 przez vinylowy album Marka Bilińskiego oraz przez eksperymentalne audycje Polskiego Radia. Pod koniec lat osiemdziesiątych przeprowadził się do Włoch, gdzie miał możliwość słuchać undergroundowego radia i uczestniczyć w rave’ach. W wieku zaledwie 16 był już rezydentem klubu Ladispoli. Wkrótce potem przeprowadził się do Kanady, skąd miał bliski dostęp do wszystkiego co dzieje się w Detroit. Rozpoczął produkcje ucząc się obsługi analogowych instrumentów w wynajmowanych studiach nagraniowych. Po powrocie do Polski w 1998 roku, poznał Damona Wilda i dołączył do Synewave Records. Dalsza część tej niesamowitej historii to otwarcie Soleil Records i wiele tras po Europie, Japonii, Australii i Ameryce. W tym okresie udało się Piotrowi wydać materiał na między innymi Nova Mute, M_nus, Soleil, Synewave, Soundform, Kanzleramt, Missile, Torema, Technique i wielu innych wytwórniach. W 2013 roku zaś, otrzymał specjalne zaproszenie od Marcela Fenglera, by wystąpić w Berghain. Wkrótce był już na pokładzie labelu Index Marcel Fengler, dla którego obecnie szykuje materiał na album. Stał się stałym bywalcem sceny w Berghain i przygotowuje utwory na szereg kolejnych wytwórni (remiksował również Piotra Klejmenta dla Technosoul). Na festiwalu zaprezentuje premierowo projekt Neuroband. Czego się spodziewać? Tego dowiemy się na scenie Technosoul 5 września 2015.

rookas

rookas to młody litewski DJ pochodzący z Wilna. Rozpoczął swoją karierę DJską i promotorską w 2010 roku. Od samego początku należy do ekipy DAI, która jest odpowiedzialna za jedne z najlepszych (i najbardziej bezkompromisowych) wydarzeń techno w stolicy tego kraju. Do tej pory gościł u siebie takich artystów jak Abdulla Rashim, Kobosil, Polar Inertia, SNTS, Acronym, Violet Poison, SHXCXCHCXSH czy Sleeparchive. Po litewsku rokas znaczy mgła i ten fakt jest symboliczny dla tworzenia atmosfery podczas setów artysty. Rookas stara się zanurzyć słuchacza w swojej wizji techno, gdzie inspiracje czerpie się z najlepszych pierwowzorów nieustannie wyostrzając słuch i wzrok na to, co przyniesie przyszłość.

Technosoul

Technosoul to kolektyw, który rozpoczął swoją działalność w 2008 roku za sprawą Essence’a i Dtekka. Tuż po założeniu szeregi TS zasilili Piotr Klejment oraz Gem, natomiast w 2014 roku nieodłączną częścią załogi stali się Michał Wolski, a także Błażej Malinowski. Na przestrzeni siedmiu lat działalności ekipa Technosoul zagrała setki imprez w Polsce i za granicą oraz zorganizowała szereg eventów w polskich klubach. Wśród zaproszonych przez TS gości znalazły się legendy światowego techno, jak choćby Juan Atkins, Robert Hood, Luke Slater, Aux 88, Regis, Surgeon, James Ruskin, Shifted, Silent Servant, DVS1, Milton Bradley, Rrose, Ancient Methods… i wielu, wielu innych. Technosoul jest nieodłącznie związany z Up To Date Festivalem, w ramach którego od samego początku organizuje własną scenę.

Scena Beats

PRO8l3M

PRO8L3M – Prapremiera albumu. Projekt obok którego nie sposób przejść obojętnie. Stołeczny duet tworzony przez Oskara i Steeza zadebiutował w 2013 kontrowersyjnym materiałem EP C30­C39, który dla jednych był długo oczekiwanym powiewem świeżości, a dla innych niezrozumiałym i trudnym do sklasyfikowania wątpliwym fenomenem. Mimo tego EP znalazło się wysoko w większości podsumowań 2013, a ostry i bezkompromisowy język Oskara oraz produkcyjne skillsy Steeza znalazły ujście w kolejnej produkcji Art Brut. Cały nakład wydawnictwa rozszedł w kilkadziesiąt minut w dniu premiery. Na festiwalu zespół prapremierowo zaprezentuje materiał z nowej płyty.

Włodi / DJ B

Włodi rapować zaczął na początku lat 90. Debiutował utworem „Nie dla sławy i nie dla pieniędzy” na składance Smak B.E.A.T. Records , co wspólnie z jego słowami”bo chęć posiadania ludziom zasłania, osobowość i prawdziwość doznania” składa się na jego motto. Współzałożyciel wraz z Vieniem grupy muzycznej Mistic Molesta, znanej później jako Molesta Ewenement. Po kilku projektach nagranych z innymi raperami, Włodi solowo powrócił w 2014 roku świetnie przyjętym albumem „Wszystko z dymem”. Album został świetnie przyjęty przez słuchaczy. „Wszystko z dymem” zebrało również bardzo dobre recenzje od portali muzycznych (CGM: 5/5, T-mobile: 9/10) . W niektórych z nich pojawiało się określenie „klasyk” i „płyta roku”. Za produkcje w dużej mierze odpowiada DJ B, autor wielu przełomowych mixtape’ów, takich jak „Sztuka Walki Wojownika” czy „Wejście Smoka”, nagrane jeszcze jako DJ Dobry Chłopak. W 2001 roku, w eliminacjach mistrzostw świata Vestax – Extravaganza został wicemistrzem Europy Wschodniej. Klasyczne połączenie DJ MC już we wrześniu w Białymstoku.

Nightwave

Nightwave czyli Maya Medvesk początek kariery wiąże z przeprowadzką z rodzinnej Słowenii do Londynu, gdzie zaczęła grywać w lokalnych klubach. Kolejne lata przyniosły wydawnictwa w takich labelach jak Unknown to the Unknown, Svetlana Industries, Fortified Audio, Local Action, Seed Records oraz Ministry of Sound. W swoich produkcjach reinterpretuje techno, ghetto house, grime, rave, juke tworząc wybuchową mieszankę z charakterystyczną dziewczęcą nutą. Ze swą muzyką zdążyła już objechać pół świata i zaliczyć największe festiwale, w tym roku zagości w Białymstoku!

Charlie Traplin

Łącząc miłość do hip-hopu, elektroniki, metalu i psychodeli, chłopak z Brighton – Charlie Traplin wprowadza świeżość i bezpretensjonalność w brytyjską muzykę taneczną. Szczera trapowa stylistyka jest wręcz ujmująca. Dorastając grał na bębnach – to go nauczyło jak ważny jest rytm i sekcja perkusji w popychaniu ludzi do tańca. W produkcjach znaleźć można potężną dawkę basu, perfekcyjnie wypracowane brzmienie i zupełnie niespodziewane inspiracje. Jego didżejska selekcja wykracza daleko poza trap, co idealnie wpisuje się w filozofię sceny Beats. gdzie nie zamykamy się na granice gatunkowe. Charlie regularnie występuje na imprezach cyklu AllTrapMusic udowadniając swój kunszt didżejski.

Kenobit live

Jeśli wydaje się Wam, że słyszeliście już wszystko to jesteście w błędzie. Nie słyszeliście jeszcze artysty, który grając na scenie zamiast płyt, syntezatorów czy mikserów używa wyłącznie dwóch, wydałoby się już zapomnianych, niepozornych przenośnych konsol GameBoy. Miłość do 8-bitowego świata w przypadku Fabio Bortolotti rozpoczęła się w 1985 roku, gdy odkrył grę Circus Charlie. Ta pasja trwa do dziś. Na co dzień jest dziennikarzem zajmującym się grami komputerowymi, a po godzinach przenosi on swoją miłość do tej estetyki na klubowe parkiety, wyciskając z poczciwych Game Boyów wszystko co się da.

Mortem

Polska scena muzyki drum’n’bass jest silna jak nigdy przedtem, a potwierdza to również przykład Mortema. Pierwsze wydawnictwo Karola Ziobra na drum’n’bassowym labelu IM:LTD datowane jest na rok 2010. Od tego czasu stopniowo buduje swoją pozycję na światowych parkietach. Kolejne lata to wydawnictwa dla Horizons Music, Demand Rec., Critical: Modulations, a ostatnio – legendarnego labelu Goldiego: Metalheadz. Jego utwory doceniły takie tuzy jak Alix Perez, Dbridge, Spectrasoul, Kasra, Lenzman, Dj Hype. W piątek na scenie Beats bądźcie przygotowani na polski drum’n’bass w najlepszym wydaniu!

Polish Juke Showcase

Wydawałoby się, że taniec footwork i muzyka juke to fenomen czysto chicagowski, hermetyczny i izolowany dla tanecznych pojedynków. Stopniowo zaczyna jednak zyskiwać na popularności, w szczególności dzięki ludziom zgromadzonym w TEKLIFE Crew. Za sprawą Mike Paradinasa i Addison Groove również Europa zaczęła fascynować się tą stylistyką. W 2012 roku narodziła się platforma Polish Juke, promująca chicagowskie brzmienie w tempie 160bpm i zrzeszająca Polskich producentów tego gatunku. Na koncie ma już wiele albumów, kompilacji i EPek ciepło przyjętych przez światową scenę. Podczas tegorocznej edycji Up To Date Festival juke’owy repertuar zaprezentują Lux Familiar, Comoc, Rhythm Baboon oraz Dubsknit.

BlabberMouf

Oldschoolowe bity, funkowy klimat, superszybkie flow i niezwykły luz to domeny Blabbermoufa. Pochodzący z Holandii artysta rozpoczął zabawę z rapem w 2003 roku, szlifując warsztat i opanowując sztukę wypowiadania z zawrotną prędkością rymowanych słów. Razem ze swoim crew „Het VerZer” wydawał muzykę i grał koncerty zdobywając pozycję w swoim rodzinnym kraju i na świecie. W 2009r razem z Propo’88 i Corown Da Sensei dał początek grupie Da Shogunz, w późniejszych latach zrzeszającej ważnych graczy holenderskiej sceny rapowej. W maju 2015 roku ukazał się solowy album Blabbermoufa „Da BlabberMouf LP” nakładem niemieckiej oficyny Vinyldigital.de. Jeżeli tęsknisz za złotą erą hip-hopu, cenisz błyskotliwe rymy i perfekcyjny flow – białostocki koncert Blabbermoufa uznaj za pozycję obowiązkową.

Addison Groove

Addison Groove czyli Tony Williams, początkowo jako Headhunter uosabiał sławną londyńską wytwórnię Tempa, prężnie działając na scenie dubstepowej. Wszystko zmieniło się w roku 2010, gdy niespodziewanie wydał (jak się później okazało) jeden z najważniejszych utworów muzyki basowej dekady – „Footcrab”. Osadzony w juke’owej stylistyce, ale przesiąknięty chicagowskim klimatem utwór ten stał się klubowym szlagierem. Kolejne lata pokazały, że Tony obrał właściwą drogę – ghetto-tech, chicago house, juke porwały europejską scenę klubową do tańca. Ostatnimi czasy wydaje w 50Weapons – berlińskiej wytwórni należącej do Modeselektor. We wrześniu gościmy go w Białymstoku mając nadzieję, że zarazi i Was miłością do Rolanda 808 i amerykańskiego spojrzenia na taneczną elektronikę!

The Panacea

Projekt The Panacea uosabia Mathis Mootz, człowiek o dość nietypowych korzeniach muzycznych. Jako dziecko uczył się grać na pianinie i flecie, a do tego był członkiem słynnego niemieckiego chóru chłopięcego „Windsbacher Knabenchor”. Dopiero podczas zajęć w „School of Audio Engineering” bliżej zainteresował się muzyką elektroniczną a szczególnie rozkwitającym wtedy drum’n’bassem. Zadebiutował w 1997 roku albumem „Low Profile Darkness” jako producent, który przesuwa granice d’n’b bliżej rejonów industrialu i hardcore. Sami do końca nie wiemy czego spodziewać się po jego secie na tegorocznej edycji Up To Date, oprócz tego, że na pewno nie będziecie spokojnie stać w miejscu.

 

Taco Hemingway

Taco Hemingway jest pochodzącym z Warszawy 24-letnim raperem, który w tym roku przebojem wdarł się na scenę szeroko pojętej muzyki alternatywnej. Muzycznie zadebiutował rapowymi nagraniami w języku angielskim, jednak uznanie przyniosła mu twórczość po polsku. Opublikowana pod koniec 2014 roku koncepcyjna, fabularna epka “Trójkąt Warszawski” to opowiedziana na przestrzeni siedmiu piosenek klasyczna historia trójkąta miłosnego pulsującego wśród nocnej Warszawy. Idąc za ciosem, Taco nagrał równie ciepło przyjętą epkę “Umowa o dzieło” z czerwca bieżącego roku. Choć akcja jego utworów rozgrywa się na stołecznych ulicach, uniwersalność wątków pozwoliła projektowi przyjąć się  w całym kraju. Współpracuje z Asfalt Records, Taco tworzy zgrany zespół z producentem muzycznym Rumakiem.

Sam Binga & Redders

W końcu coś świeżego dzieje się w szybszych odłamach muzyki tanecznej. Może to wpływ footworkowych pociętych dźwięków z Rolanda TR-808, może to naturalna ewolucja halfstepowej rytmiki dubstepu – pochodzący z Londynu Sam Binga odnalazł się świetnie w tej nowej fali. Zaczęło się od remiksu „Rise Again” dla Blackjoba oraz EP’ki wydanej z Om Unit – która została znakomicie odebrana przez scenę a utwory z niej zagościły na tracklistach takich tuzów jak: Mark Pritchard, Alix Perez, Spectrasoul, DJ DIE, Kode9. Kolejny okres przyniósł kolaborację z Shy FX, z Addison Groove na labelu Modeselektora – 50 Weapons, wydawnictwa na Critical Rec., EXIT Rec, liczne remiksy… Ostatnimi czasy Sam Binga nie stroni od współpracy z wokalistami, np. Rider Shafique oraz Redders – który na tegorocznej edycji Up To Date Festival wystąpi u boku Sama.

SYNY

SYNY to duet który tworzą Piernikowski oraz 1988. Niejako wracając do swoich korzeni, czerpiąc garściami z klasyki i przetwarzając ją przez oryginalną wrażliwość nagrali niemal filmową płytę „ORIENT”. Mistrzowska produkcja i epickie teksty łączą się w zwarty, spójny klimat, który niesamowicie wciąga. „Orient” to niejednoznaczna płyta, w pewnym sensie wymagająca, ale i też niepozornie prosta w odbiorze. Materiał na koncertach zyskuje na dynamice, jednocześnie jest osadzony w gęstej, wręcz mistycznej atmosferze. „Orient” w gruncie rzeczy jest widmem, hiphopową transmisją z alternatywnego uniwersum wzorowanego na Polsce końca lat 90.

Du:it

Producent, absolwent Red Bull Music Academy Bass Camp. Znany ze swoich energetycznych oraz skrupulatnie przygotowywanych setów. Możecie go kojarzyć z takich składanek jak Niewidzialna Nerka czy sygnowanych przez Flirtini – Heartbreakes & Promises. Jego utwory bardzo trudno zaszufladkować do któregokolwiek gatunku jako że Du:it ma wiele inspiracji. Z całą pewnością pełno w nich ciepłego brzmienia, chwytliwych melodii, samplowanych wokali i tanecznego rytmu. Właśnie ukończył pracę na solowym albumem, który niebawem ujrzy światło dzienne.

Centralny Salon Ambientu

Eric Holm live

Eric Holm to amerykański artysta mieszkający w Londynie, który zadebiutował albumem „Andoya” wydanym na wytwórni Subtext prowadzonej przez Jamesa Ginzburga (1/2 Emptyset). 300 kilometrów na północ od koła podbiegunowego, na wyspie Andoya, artysta podłączył mikrofon kontaktowy do słupa telegraficznego podpierającego przewody wojskowych stacji nasłuchowych. Materiał, który powstał na podstawie tych nagrań w intrygujący sposób przenosi klimat arktycznego odosobnienia do naszych głośników. Producencki sznyt Erica podszytego nawiązaniami do nagrań Chrisa Watsona czy klasycznymi strukturami a’la Chain Reaction podkreślony zostanie o autorskie wizualizacje, dzięki którym jeszcze bardziej powieje chłodem w kameralnej sali Opery i Filharmonii Podlaskiej.

Rapoon

Robin Storey to artysta o wielu zainteresowaniach i gigantycznym doświadczeniu. Urodził się w 1955 roku w Anglii, a jego zaintersowania skupiły się na muzyce podczas studiowania sztuk pięknych na Sunderland Univerity. Po latach fascynacji Krautrockiem, muzyką ekperymentalną Stockhausena czy industralem, w 1992 roku Robin wydał swój pierwszy album jako Rapoon. Poza wydaniem ponad 50 (!) solowych albumów, Storey może pochwalić się wieloma wyjatkowymi projektami tworzonymi we współpracy z takimi sławami jak Joachim Roedelius, Steven Wilson czy Nigel Ayers. Żeby tego było mało, Rapoon zajmuje się również udźwiękawianiem filmów kina niezależnego (np. nagradzane „The Three Trials Randiego Griefa i „Effaced” Nadine Shamounki) programów telewizyjnych (jest autorem dwóch najlepiej sprzedających się bibliotek loopów dla Sony Media) czy spektakli teatralnych wystawianych w londyńskich teatrach. Będziemy mieli możliwość posłuchać jego talentu w Sali kameralnej Opery i Filharomonii Podlaskiej podczas autorskiego występu A/V.

Netherworld live

Netherworld to pseudonim Rzymianina Alessandro Tedeschi. Jego brzmienia powstają głównie przez daleko idącą manipulację i przetwarzanie fragmentów muzyki klasycznej i nagrań terenowych. Mając za sobą sesje nagraniowe w takich miejscach jak podbiegunowe lodowce czy tereny występowania zorz polarnych, Alessandro zachwyca słuchaczy kolejnymi wydawnictwami na takich wytwórniach jak Fario, Angle, Umbra, a także doskonałym Glacial Movements, którego jest właścicielem i kuratorem. Wydawszy dotychczas takich gigantów gatunku jak Loscil, bvdub czy Aidan Baker, Alessandro może pochwalić się jednym z najciekawszych katalogów w sferze ambientu. Do tej pory Netherworld występował u boku między innymi Apparata, Monolake’a czy Francisco Lopeza, ale jego występ będzie pierwszym w Polsce.

Polecane

Share This