KATEGORIE NAGRÓD FRYDERYK 2013:
MUZYKA ROZRYWKOWA:
1. ALBUM ROKU (statuetka dla wykonawcy i producenta muzycznego)
2. ARTYSTA ROKU
3. DEBIUT ROKU
4. UTWÓR ROKU (statuetka dla wykonawcy, autora i kompozytora)
MUZYKA JAZZOWA:
1. ALBUM ROKU (statuetka dla wykonawcy i producenta muzycznego)
2. ARTYSTA ROKU
3. DEBIUT ROKU
MUZYKA POWAŻNA:
1. ALBUM ROKU (statuetka dla wykonawcy, wydawcy i żyjącego kompozytora)
2. ARTYSTA ROKU
3. NAJWYBITNIEJSZE NAGRANIE MUZYKI POLSKIEJ (statuetka dla wykonawcy, wydawcy i żyjącego kompozytora)
ZŁOTY FRYDERYK:
1. MUZYKA ROZRYWKOWA
2. MUZYKA JAZZOWA
3. MUZYKA POWAŻNA
Poszukując nowych kierunków rozwoju oraz dbając o nieustanne udoskonalanie systemu przyznawania nagród Akademii Fonograficznej Fryderyk, organizator nagród – ZPAV – działając w oparciu o rekomendacje Rad Akademii Fonograficznej, wprowadził zmiany dotyczące kategorii, w jakich przyznawane będą statuetki w rozpoczynającej się właśnie edycji. Nowa koncepcja, nawiązując do europejskiego modelu wyróżnień muzycznych – w tym najpopularniejszych brytyjskich nagród BRIT Awards, ogranicza liczbę kategorii, w których przyznawane są nagrody. Z dotychczasowych 39 statuetek w 39 kategoriach, w edycji 2013 przyznanych zostanie 21 Fryderyków w 13 kategoriach. Akademia uhonoruje najlepszy album i najwybitniejszego artystę 2012 roku w muzyce rozrywkowej, poważnej i jazzowej; nagrodzony zostanie również najciekawszy debiutant w muzyce rozrywkowej i jazzie, najlepszy utwór w muzyce rozrywkowej, a także najwybitniejsze nagranie muzyki polskiej spośród albumów muzyki poważnej.
Ta decyzja dojrzewała w nas od dłuższego czasu. Ilość fryderykowych kategorii rosła od lat kilku, będąc nie tylko w opozycji do europejskich trendów w tej dziedzinie, ale i wzmagając spory merytoryczne. Przenikanie się gatunków spowodowało, że paradoksalnie, wprowadzanie coraz bardziej specjalistycznych kategorii, utrudniało klasyfikowanie poszczególnych pozycji – mówi Piotr Metz, członek Rady Akademii Fonograficznej.
Zmiana ta ma podkreślić widoczne od paru lat tendencje na rynku muzycznym, ale także dać wszystkim artystom możliwość walki o tę samą, prestiżową statuetkę.
Dziś muzyka staje się mieszanką różnych gatunków muzycznych, nurtów i stylów wykonania, dlatego chcemy, aby płyty konkurowały w jednej kategorii – nominacje otrzymają po prostu najlepsi, a statuetka zyska dodatkową, unikatową wartość – dodaje Piotr Metz.
Mniej kategorii to większa konkurencja, ale też większy prestiż dla zwycięzcy.
Ważne jest, aby nagrody Fryderyk były dla artystów większą szansą na ich promocję. Do tej pory cała uwaga mediów skupiała się zwykle na artyście, który otrzymał najwięcej statuetek, nagrodzeni jedną statuetką mogli pozostać niezauważeni. Teraz szansę na zaistnienie w mediach będą mieli nie tylko wszyscy laureaci, ale także nominowani – mówi Andrzej Puczyński, członek Rady Akademii Fonograficznej i Przewodniczący ZPAV.
Zmiana ta może mieć przełomowe znaczenie zwłaszcza dla muzyki mniej popularnej, czy alternatywnej. Zdobycie Fryderyka będzie dla niej realną szansą na dotarcie do szerokiej publiczności – dodaje Tomasz Lipiński, członek Rady Akademii Fonograficznej.
Zgodnie z nową koncepcją, utrzymany zostanie podział na trzy sekcje: muzykę rozrywkową, jazzową i poważną. Zmianie ulegnie liczba kategorii w poszczególnych sekcjach, ujednolicone zostanie również ich nazewnictwo.
W muzyce rozrywkowej nagrody będą wręczane w kategorii Album Roku, Artysta Roku, Utwór Roku oraz Debiut Roku, przy czym statuetkę za Album Roku otrzyma zarówno wykonawca jak i producent płyty, za Utwór Roku natomiast wykonawca, kompozytor i autor słów.
Podobne kategorie pojawią się w muzyce jazzowej, statuetki zostaną przyznane w kategorii Album Roku – dla wykonawcy i producenta, Artysta Roku oraz Debiut Roku.
Cieszy mnie szczególnie to, że producenci muzyczni będą nagradzani w kategorii Album Roku, na równorzędnych prawach z wykonawcą. To ważne, by podkreślać, że na sukces płyty czy pojedynczego utworu zawsze pracuje wiele oddanych i utalentowanych osób – dodaje Andrzej Puczyński.
W muzyce poważnej, ze względu na jej specyfikę, podjęto decyzję o zachowaniu dotychczasowego podziału na 10 kategorii do etapu nominacji. Po otrzymaniu nominacji, albumy kwalifikowane będą do trzech finałowych kategorii, analogicznych do kategorii w muzyce rozrywkowej i jazzowej: Album Roku (statuetka dla wykonawcy, wydawcy i żyjącego kompozytora), Artysta Roku i Najwybitniejsze Nagranie Muzyki Polskiej (statuetka dla wykonawcy, wydawcy i żyjącego kompozytora).
Bez zmian pozostaną Złote Fryderyki – statuetki przyznawane za życiowe osiągnięcia największych twórców i wykonawców w polskiej muzyce. Nadal przyznawane będą trzy statuetki w kategoriach: muzyka rozrywkowa, muzyka jazzowa oraz muzyka poważna.
Wydawnictwo będzie można zgłosić do konkursu Fryderyk 2013, poprzez internetowy system rejestracji zgłoszeń do 10 grudnia 2012 roku. Szczegóły na www.zpav.pl.
Gala wręczania nagród Akademii Fonograficznej Fryderyk to najważniejsze wydarzenie polskiego przemysłu muzycznego. Producentem wydarzenia będzie niezmiennie (od 6 lat) agencja STX JAMBOREE we współpracy z TVP. Nagrody przyznawane są co roku przez ponad 1200 muzyków, autorów, kompozytorów, producentów muzycznych, dziennikarzy i branżę fonograficzną, zrzeszonych w Akademii Fonograficznej. Nagroda wspiera rozwój aktualnych trendów muzycznych, ale i składa hołd historii i dokonaniom polskiej muzyki. Gala, której przebieg śledzą miliony fanów muzyki w Polsce, co roku jest transmitowana na antenie Telewizji Polskiej. Nagrody Fryderyk są własnością Związku Producentów Audio-Video, stowarzyszenia skupiającego większość funkcjonujących w Polsce firm fonograficznych. W ostatnim roku zarejestrowano rekordową liczbę 918 zgłoszeń do nagrody polskiego przemysłu muzycznego.
O Związku Producentów Audio Video
Związek Producentów Audio Video jest stowarzyszeniem producentów fonogramów i wideogramów. ZPAV powstał w 1991 roku z inicjatywy osób z branży muzycznej, przede wszystkim w celu reprezentowania interesów legalnych producentów w obliczu piractwa fonograficznego, które na początku lat 90. sięgało 95 proc. ZPAV, posiadając zezwolenie Ministerstwa Kultury i Dziedzictwa Narodowego, chroni praktycznie wszystkich producentów nagrań funkcjonujących na polskim rynku.
ZPAV jest polską Grupą Krajową Międzynarodowej Federacji Przemysłu Fonograficznego (IFPI), która zrzesza i reprezentuje światowy przemysł muzyczny (ponad 1400 firm w 66 krajach).