Nowa płyta Wszystkich Wschodów Słońca

"Japoński Reżyser" - święto kontrolowanego szaleństwa i muzycznej dyscypliny


2009.08.24

opublikował:

Nowa płyta Wszystkich Wschodów Słońca

Już 28 września 2009 objawi się kolejne wcielenie Wszystkich Wschodów Słońca, jednego z najciekawszych zespołów środkowej Europy. Ta grupa to prawdziwy, rozwibrowany fenomen. Czai się w ukryciu, kiedy jej członkowie realizują liczne pasje, lecz zawsze odradza na nowo, by po raz kolejny wprowadzić swoich fanów do królestwa wyrafinowanych dźwięków.

Wszystkie Wschody Słońca zawsze czerpały inspirację z najciekawszych muzycznych zjawisk, jakie powstały na obrzeżach muzyki. Na płytach pobłyskiwało etno, czernił się gęsty jak smoła jamajski dub, schładzany powiewami nadmorskiej psychodelii. Tym razem jednak zapomnijcie o „reggae epoki techno”. WWS wskrzeszają energię punk rocka i zapraszają do pierwotnego tańca! Uzbrojeni w zabójcze beaty, mięsisty bas, gitarę, akordeon i klarnet podążają ścieżką, której nie znajdziecie na żadnej muzycznej mapie.

Płyta nieprzypadkowo nosi nazwę “Japoński Reżyser”. Kino japońskie łączy skrajnie przeciwstawne emocje a japońscy reżyserzy uchodzą za najbardziej pokręconych na świecie. Ta płyta to coś więcej, niż dwanaście utworów. Więcej, niż godzina muzyki. To święto kontrolowanego szaleństwa i muzycznej dyscypliny. Prawdziwie japoński kryminał.

WSZYSTKIE WSCHODY SŁOŃCA – Historia

Wszystkie Wschody Słońca powstały w 1996 roku w Słupsku. Od początku był to zespół tajemniczy, nietypowy, kłopotliwy dla krytyków, którzy nie potrafili przyporządkować go do któregoś z gatunków współczesnej muzyki. Muzykę WWS określa się najczęściej jako „reggae epoki techno”, lecz ta szufladka okazuje się zawsze za ciasna. Zespół łączy w swojej twórczości bardzo różne muzyczne krajobrazy. Elektroniczne bity spaja reggae`owy puls potężnego basu, pomorska psychodelia przebija się w dźwiękach gitary a klarnet, melodika i akordeon pulsują pełną gamą odcieni muzyki klezmerskiej i etnicznej. Całość wzbogacona jest przestrzennymi efektami dźwiękowymi i aranżowana w niebywale oryginalny sposób.

Dla muzyków Wszystkich Wschodów Słońca wspólnym muzycznym mianownikiem jest dub, który narodził się z jamajskiego reggae i na zawsze odcisnął swoje piętno w technice realizacji dźwięku całej dzisiejszej muzyki. Zespół funkcjonuje całkowicie poza oficjalnym obiegiem, jest kontrkulturą w kontrkulturze, skupia się na poszukiwaniu własnego, niepowtarzalnego brzmienia bez względu na obowiązujące mody. Równie ważne jak płyty są dla niego koncerty, w trakcie których towarzyszył na scenie wielu znakomitościom światowej sceny muzyki elektronicznej, klubowej i reggae.

Wszystkie Wschody Słońca nagrały dotychczas pięć płyt. Jak twierdzi zespół, pierwsza z nich – “Wszystkie Wschody Słońca” – została nagrana kompletnym przypadkiem w 1997, służąc jako oprawa muzyczna dla przedstawienia plenerowego „Żywioły”. W lipcu 2000 ukazał się album „All Sunrises Sound System”, zarejestrowany w połowie 1999 roku w legendarnym studiu Manta w Warszawie. Poszczególne utwory produkowane były w wielu miejscach w Polsce, Niemczech i Wielkiej Brytanii i remiksowane m.in. przez Zion Train. WWS skrystalizowali wreszcie swój styl, oparty na fascynacji dubem i przestrzenią w muzyce. W 2001 zespół wziął udział w projekcie „Dub Out of Poland” oraz w trasie koncertowej pod tą samą nazwą. W 2003 muzycy nagrali utwór na drugą część tej płyty oraz otworzyli własne wydawnictwo „All Sunrises Records”. W tym samym roku ukazała się w nim trzecia płyta „In Dub Trip”, zawierająca break`n`bitowe, nasycone rytmem i basem miksy płyty „All Sunrises Sound System”, wykonane przez dubmastera zespołu.

Po tej czterdziestominutowej muzycznej jeździe bez trzymanki niezmordowana grupa zarejestrowała z marszu materiał na czwartą płytę „Luv Ethno Logic Beat”. Muzycy nawiązali również współpracę z Fiszem, miksując kilka utwórów, które znalazły się na płycie Tworzywa Sztucznego „Tysiąc pięćset sto gwiazd” oraz zdubowali album zespołu Lion Vibrations. Pod koniec roku 2004 ukazała się dwupłytowa reedycja albumu „All Sunrises Sound System”, której prapremiera miała miejsce na festiwalu One Love Sound Fest we Wrocławiu. Wydanie z 2004 opatrzone zostało dodatkowymi remiksami, wykonanymi m.in. przez Kadubrę, Roberta Brylewskiego, DJ Adamusa i Jarka Smoka.

W 2005 zespół skupił się głównie na koncertach, granych m.in. w Berlinie, Pradze, Wiedniu i Londynie obok Tribal Drift, Mad Professora, Zion Train i Dub Syndicate. Zapraszano go również na znaczące krajowe festiwale, m.in. Reggae Dub Festiwal w Bielawie, Afryka is Hungry, Ostróda Reggae Festiwal, Global Beat Open Festiwal i wrocławski One Love Sound Fest.

Na początku 2006 roku ukazała się płyta RMX-1000, wydana z okazji dziesięciolecia działalności Wszystkich Wschodów Słońca. Znalazły się na niej remiksy utworów czołówki polskiej sceny reggae, w tym Bakshishu, Indios Bravos, Habakuka i Inity Dub Mission. Płyta okazała się wielkim sukcesem, nakład 5.000 egzemplarzy sprzedał się w ciągu kilku miesięcy. Następnie WWS powrócili do intensywnego koncertowania oraz nawiązali współpracę z wokalistą Bakshishu Jarexem i czołowym polskim nawijaczem Bob One. Ubiegły rok, znaczony serią kapitalnych koncertów, spędzili również na dopracowywaniu kolejnej płyty, która ukaże się 28 września 2009 pod nazwą “Japoński Reżyser”.

Polecane