Sopot Jazz Festival – tradycja i nowoczesność

Słowo wstępne od dyrektora artystycznego i program pierwszego dnia.


2013.09.15

opublikował:

Sopot Jazz Festival – tradycja i nowoczesność

W najbliższych dniach przedstawimy Wam szczegółowy program Sopot Jazz Festival 2013. Aby nie zasypać Was informacjami w jednym momencie, postanowiliśmy podzielić go na trzy części. Dziś mamy dla Was informacje dotyczące pierwszego dnia festiwalu. Imprezę 2 października zainauguruje koncert w Operze Leśnej. Szczegóły poniżej.

Pierwsza edycja festiwalu jazzowego w Sopocie odbyła się w 1956 roku, impreza ma więc długą i piękną tradycję. Sopot Jazz Festival od niedawna ma też nowego dyrektora artystycznego, pana Adama Pierończyka (na zdjęciu), który wprowadzi Was za kulisy tegorocznej odsłony.

Adam Pierończyk, dyrektor artystyczny festiwalu:



Witam się z Państwem jako dyrektor artystyczny festiwalu Sopot Jazz już po raz trzeci i jest mi z tego powodu bardzo miło.

Pierwsza edycja pod moim kierownictwem była dla wielu trójmiejskich słuchaczy zaskoczeniem, ponieważ radykalnie zmieniła się koncepcja festiwalu. Musieliśmy walczyć o akceptację oraz zaufanie publiczności. W zeszłym roku spełniło się moje skryte marzenie, gdy zostaliśmy całkowicie zaskoczeni ogromnym zainteresowaniem i wyprzedanym kompletem biletów. Mało tego! Z braku wolnych miejsc z przykrością musieliśmy odmówić przyjemności wysłuchania koncertów kilkudziesięciu osobom. Kto by pomyślał?

Cieszy mnie również fakt, że koncepcja festiwalu zdaje się zdobywać coraz to większą ilość fanów. Wierzę w prawdziwych słuchaczy, którzy stawiają na jakość muzyki i jest ona dla nich ważniejsza niż pojawiające się na wielu festiwalach ograne i ciągle powtarzające się nazwiska. Dzięki Wam wszystkim w dalszym ciągu będziemy mogli słuchać na Sopot Jazz ciekawych artystów z wielu kontynentów oraz być dumni z ich premierowych koncertów w Polsce. Szczególnie cieszy mnie zawieranie znajomości przez muzyków polskich i zagranicznych. Takie spotkanie udało nam się zainicjować np. w roku 2011, kiedy to Piotr Wyleżoł wystąpił z Amerykaninem Stephenem Rileyem. Ich muzyczna relacja przetrwała i od tego czasu artyści są w stałym kontakcie. Mają ze sobą wiele koncertów oraz warsztatów jazzowych w Polsce, a następne są już w planie. Mam wielką nadzieję, że i w tym roku nawiązane relacje okażą się równie kreatywne i długotrwałe.

Dyrektor artystyczny Adam Pierończyk – jeden z najważniejszych i najbardziej kreatywnych polskich saksofonistów, podobnie jak w poprzednich latach zaproponował program wielokulturowy. Zależy nam, aby pokazać, że jazz i improwizacja, to w dzisiejszych czasach nie tylko Stany Zjednoczone, Polska i Europa, ale prawie wszystkie kontynenty i wiele przeplatających się nawzajem kultur. Staramy się również inicjować kooperacje ciekawych polskich i zagranicznych muzyków. Wyjątkowo w tym roku udało się stworzyć aż kilka niepowtarzalnych zespołów na specjalne zamówienie festiwalu – mówi Adam Pierończyk.

Koncert inauguracyjny

2 października koncertem w Operze Leśnej (Sala PFK) festiwal otworzy kwintet pochodzącego z Armenii młodego, żywiołowego pianisty Tigrana Hamasyana. Dlaczego akurat w Operze Leśnej? Ponownie oddajemy głos Adamowi Pierończykowi: Zaczniemy symbolicznie na terenie Opery Leśnej, w której odbył się finałowy koncert Sopockiego Festiwalu Jazzowego w 1956 roku (tę wiarygodną informację potwierdził mi naoczny świadek Jan Ptaszyn Wróblewski, za co serdecznie mu dziękuję), a bohaterem tego wieczoru będzie mieszkający w Los Angeles armeński pianista Tigran Hamasyan. Jego kwintet Shadow Theater pojawi się w Polsce po raz pierwszy, a ja muszę przyznać, że nie pamiętam, kiedy po raz ostatni muzyk w tak młodym wieku zrobił na mnie aż takie wrażenie. Mimo swoich 26 lat jest niewiarygodnie dojrzałym wirtuozem, kompozytorem, liderem i improwizatorem. Myślę, że Tigran jest świetnym przykładem współczesnego artysty, budującego nową jakość w muzyce zachodniej na solidnych fundamentach wschodniej kultury, z której się wywodzi.

Tigran Hamayasan

Tigran Hamasyan, pianista urodzony w roku 1987 w Armenii. Grę na fortepianie rozpoczął w wieku trzech lat. Każdy kolejny koncert przynosi mu coraz większe uznanie. Występował na wielu europejskich festiwalach odkąd skończył 13 lat. Wygrywał prestiżowe konkursy pianistyczne – najważniejszy z nich to Thelonious Monk Jazz Piano Competition w 2006 roku, gdzie jury przewodniczył Herbie Hancock. Szerokie uznanie Tigran zdobył czterema płytami i setkami koncertów na całym świecie (m.in. w Montreux, Montreal, Printemps de Bourges, North Sea, Juan Les Pins, Marciac, Monterey Jazz Fest, London Jazz Festival, Winter Festival in NY, itd.). W 2013 został laureatem nagrody Fundacji Vilcek (Creative Promise in Contemporary Music).

W skład Tigran Shadow Theater wchodzą:

Tigran Hamasyan – fortepian, wokal

Areni Agbabian – wokal

Sam Minaie – gitara basowa

Arthur Hnatek – perkusja

Charles Altura – gitara

Polecane