Sasha Grey na 10. edycji Unsound

Sasha Grey i aTelecine zadebiutują na żywo w Krakowie


2012.06.12

opublikował:

Sasha Grey na 10. edycji Unsound

Rok 2012 oznacza dziesięciolecie festiwalu Unsound w Krakowie. Tegoroczna edycja odbędzie się w październiku pod tajemniczym hasłem „THE END”. Czy oznacza to apokaliptyczną atmosferę roku 2012 i nadzieję na odrodzenie, czy może coś bardziej prozaicznego? Na razie niech pozostanie to tajemnicą.

Z okazji dziesiątych urodzin zapraszamy do Krakowa naszych ulubionych artystów, którzy występowali u nas w przeszłości. Tym razem przygotują projekty specjalne na niespotykaną skalę. Pojawią się również zaskakujące debiuty, prezentacje labeli i inne przyjemności, do których Unsound – w swojej krakowskiej i nowojorskiej edycji – zdążył nas przyzwyczaić – piszą organizatorzy – W ostatnich latach Nowy Jork stał się dla Unsound szczególnie ważnym miejscem, dlatego na festiwalu wystąpi wielu artystów z USA.

aTelecine (Los Angeles) wybrali Kraków jako miejsce swojego światowego debiutu na żywo. Grupa składająca się z Sashy Grey, Pablo St. Francisa, Iana Cinnamona i Anthony`ego D`Juana wydaje w Dais Records i Pendu Sound (Nowy Jork). Inspirację czerpią z industrialu lat 80. i brzmienia takich grup jak Throbbing Gristle, Coil i Nurse With Wound, jednak zachowują przy tym własne brzmienie. FACT chwalił album aTelecine z 2011: „`A Cassette Tape Culture` to bezkompromisowe i odważne wydawnictwo, osiągnięcie godne podziwu”. Według Boomkat, aTelecine to „jedno z najciekawszych, najmroczniejszych zjawisk na odrodzonej scenie DIY/ Darkwave”.

Wiosną 2012 Tim Hecker i Oneohtrix Point Never – gwiazdy sceny eksperymentalnej – rozpoczęli wspólne nagrania w Mexican Summer na Brooklynie. Rezultatem sesji była pierwsza płyta z serii studyjnych improwizacji pod szyldem SSTUDIOS, które będą ukazywać się nakładem Software. Pomysłodawcami cyklu są Daniel Lopatin (OPN) i C Spencer Yeh. Jednak jeszcze przed wydaniem płyty Hecker i Oneohtrix Point Never zaprezentują – po raz pierwszy na świecie – nowy materiał na żywo. Obaj artyści są w szczytowej formie, a ich występ będzie z pewnością jednym z najjaśniejszych punktów Unsound.

„Trinity” to wspólny projekt Lustmorda i Biosphere’a, powstały na specjalne zamówienie Unsound. Muzyka i wizualizacje autorstwa MFO są ilustracją opowieści o testach broni jądrowej na pustyni w Nowym Meksyku. Lustmord i Biosphere na początku 2012 roku zbierali nagrania terenowe w White Sands Missile Range i Los Alamos. Utwór miał swoją premierę na festiwalu Unsound New York. Według The New York Times, „Lustmord i Biosphere to pokrewne dusze, mistrzowie złowieszczego ambientu: ich muzyka jest wszechogarniająca, ciemna, powolna. `Trinity` wypełnia przestrzeń tektonicznymi grzmieniami i narastającym świstem, nawałnicą przerywaną chwilami ciszy, dźwiękami syren, klaustrofobicznymi elektronicznymi i orkiestrowymi akordami…”

W Krakowie odbędzie się europejska premiera utworu. Warto przypomnieć, że to z okazji Unsound udało się namówić Lustmorda na drugi w ciągu trzydziestu lat występ na żywo. Właśnie wtedy poznał on Biosphere`a.

Miniony rok był pasmem sukcesów dla Julii Holter. Są ku temu powody: jej album z 2011, „Tragedy”, doczekał się kontynuacji w postaci równie wspaniałego „Ekstasis”. Obie płyty udowadniają, że Julia jest jedną z najbardziej wyrazistych i obiecujących kompozytorek, a jej autorska wersja muzyki pop jest złożona i nasycona eksperymentami. Julia Holter wystąpiła z recitalem fortepianowym na Unsound New York. Teraz będzie miała okazję zaprezentować swoje kompozycje publiczności w Krakowie, gdzie pojawi się na scenie razem z Sinfonietta Cracovia. Więcej szczegółów już wkrótce.

Sensacyjnie zapowiada się koncert V/VM – najbardziej kontrowersyjny ze wszystkich projektów Leylanda Kirby`ego (The Caretaker). Poza spontanicznym występem w Madrycie w 2010, gdy cała Europa pokryła się pyłem z islandzkiego wulkanu, V/VM nie widziano na scenie od 2006 roku. Ich zła sława jednak nie ucichła i w Sieci wciąż można natrafić na poharatane, upiorne, zdeformowane i lekceważące prawa autorskie miazmaty na bazie przebojów Chrisa de Burgh, Johna Lennona i Robbiego Williamsa. Dawniej V/VM słynęli z występów pełnych hałasu i rzezi na muzyce pop, bogatych w świńskie maski i akty samookaleczenia. Leyland Kirby zapowiada, że występ na Unsound będzie „łabędzim śpiewem” V/VM, co może oznaczać dla projektu również rychły koniec, gdyż Leyland Kirby zamierza prowadzić życie bezpieczniejsze dla kości i stawów. Jesteśmy pewni, że ten koncert będzie niezapomniany.

„The End” dopiero się rozpoczyna. Kolejnych artystów, którzy wystąpią na festiwalu, będziemy ogłaszać w najbliższych tygodniach. Ponieważ Unsound nie jest zwyczajnym festiwalem, koncerty będą odbywać się w nietypowych miejscach – XVI-wiecznym kościele, zabytkowej synagodze czy poprzemysłowych halach.

Unsound Festival odbędzie się w dniach 14-21 października.



Potwierdzeni Artyści:

aTelecine – światowa premiera na żywo

Tim Hecker & Oneohtrix Point Never – światowa premiera wspólnego projektu

Biosphere & Lustmord present: TRINITY – europejska premiera projektu stworzonego specjalnie dla

Unsound

V/VM

Julia Holter – projekt specjalny

Polecane