fot. P. Tarasewicz
ZPAV zaprezentował dane o sprzedaży muzyki na polskim rynku od początku stycznia do końca czerwca 2023 r. Dobrą wiadomością jest to, że znów obserwujemy dwucyfrowy wzrost w stosunku do analogicznego okresu poprzedniego roku. W 2023 r. łączna wartość przychodu wyniosła aż 298 mln zł, co jest wynikiem o 16,5 procenta lepszym niż przed rokiem.
Główną gałęzią rynku jest oczywiście sprzedaż cyfrowa. Polska nie różni się pod tym względem od większości krajów. W tej chwili ponad 80%, czyli 239 ze wspomnianych 298 mln to sprzedaż/streaming plików cyfrowych. Sprzedaż nośników fizycznych wzrosła nieznacznie – zaledwie o 0,8 procenta i wynosi obecnie 59 mln. W tym drugim przypadku to niestety bardziej kwestia wzrostu cen niż liczby sprzedawanych nośników.
Przypomnijmy, że najlepiej sprzedającą się płytą w pierwszym półroczu 2023 r. jest „Spokój” Kubana. W TOP5 znalazły się ponadto „Lata dwudzieste” Dawida Podsiadło, „sanah śpiewa Poezyje” sanah, „Mały Książę” Aviego i „club2020” projektu przygotowanego przez 2020 Label.