CGM.pl i WiMP grają na czarno #17: debiuty z Kalifornii

Przypominamy najważniejsze debiuty z regionów Long Beach i Compton.

2015.07.09

opublikował:


CGM.pl i WiMP grają na czarno #17: debiuty z Kalifornii

Long Beach i Compton to najważniejsze dla hip-hopu miasteczka z hrabstwa Los Angeles. Jeśli szukać gdzieś korzeni g-funku albo wykonawców, którzy spośród pochodzących z Zachodniego Wybrzeża odcisnęli najsilniejsze piętno na amerykańskim mainstreamie ostatniej dekady, trzeba by się zwrócić właśnie do tych okolic.

W CGM.pl wspólnie z portalem WiMP przygotowaliśmy dla Was kolejną playlistę z cyklu „Gra na czarno”, w której składamy hołd płytom debiutantów z tych dwóch okręgów. Pretekstem jest wydany właśnie krążek Vince`a Staplesa „Summertime 06” – doskonałe dzieło, które wyrasta z ulic Long Beach, ale muzycznie wychodzi daleko poza nie (dba o to producent z Chicago, No I.D.).

Uściślijmy więc – spośród artystów, których prezentujemy w playliście, z Long Beach pochodzą: Staples, Snoop Dogg, Nate Dogg, Daz Dillinger (Tha Dogg Pound). Z Compton zaś: Kendrick Lamar, Game, większość NWA, Compton`s Most Wanted, DJ Quik.

Jak widać, postaraliśmy się o szeroki przekrój raperów – od tych debiutujących jeszcze w latach 80. i stąd wyposażonych w brzmienie tamtej epoki („Dopeman” NWA; swoją drogą, pamiętacie minę Jaya Z z „Fade to Black”, gdy Kanye West puścił mu podkład oparty na tej samej pętli?) po gwiazdy ostatnich lat i miesięcy (The Game, Lamar, Staples). Całość rozpoczynamy od g-funkowego, ubiegłorocznego podkładu DJ Mustarda (polecamy całą płytę, do odsłuchu powyżej), kończymy zaś słynnym „Lil Ghetto Boy” z „The Chronic”, solowego debiutu Dr. Dre. Szczególną uwagę zwracamy na „Compton Swangin”, przebój z fantastycznej, a dziś być może nieco zapomnianej płyty „Real Brothas” Dresty i B.G. Knocc Outa.

Polecane