Najsłynniejsze filmowe piosenki, czyli…

Oscarowy #wygryw kontra #przegryw.

2018.03.04

opublikował:


Najsłynniejsze filmowe piosenki, czyli…

foto: mat. pras.

Czekając na wyniki tegorocznej gali wręczenia nagród amerykańskiej Akademii Filmowej postanowiliśmy przyjrzeć się najlepszym oscarowym piosenkom, które podbiły serca nie tylko jurorów. A czy pamiętacie najsłynniejsze utwory, które – choć były faworytami – przegrały z kretesem? Takie rzeczy, jak wiadomo, tylko u nas…

Wygrani:

„(I’ve Had) The Time of My Life” – Bill Medley & Jennifer Warnes, Oscar 1987

Że niby kicz i obciach? Nic z tych rzeczy… Najsłynniejsza piosenka ze znakomitej, wypchanej po brzegi przebojami ścieżki dźwiękowej z muzycznego filmu „Wirujący seks” to klasyk. Idealnie wpisujący się w nieco przaśną dziś estetykę lat 80. A mimo to kompozycja, w trakcie której Johnny (Patrick Swayze) podnosi do góry, w trakcie tańca swoją ukochaną Baby (Jennifer Grey), na zawsze zapisze się nie tylko w historii kina, muzyki, ale i popkultury…

Nominowane również były piosenki: „Nothing’s Gonna Stop Us Now” Starship i „Shakedown” Boba Segera.

Bruce Springsteen – „Streets Of Philadelphia”, Oscar 1993

Piosenka napisana do filmu „Filadelfia” z 1993 roku w reżyserii Jonathana Demme. Mistrzostwo prostoty. Samplowany bit niczym z piosenek Paula Simona (zaskoczenie, jeśli weźmiemy pod uwagę country-rockowe, a już na pewno gitarowe korzenie Bossa) robi tu klimat, a wokalista melorecytuje na pełnej nonszalancji, ale z jakim smakiem! Choć przecież tematyka filmu (AIDS, homoseksualizm) nie była raczej z tych rozrywkowych…

Inni nominowani? M.in. Neil Young z innym, tytułowym utworem „Philadelphia” z tego samego obrazu.

Celine Dion – „My Heart Will Go On”, Oscar 1997

Piosenka Jamesa Hornera, zaśpiewana przez Celine Dion. Ilustrowała ona oczywiście słynny „Titanic” Jamesa Camerona, w którym miłosną parę płynącą ku tragicznemu przeznaczeniu tytułowym, ogromnym transatlantykiem zagrali Kate Winslet i Leonardo Di Caprio. To utwór z rodzaju tych, które słynna nauczycielka śpiewu i jurorka telewizyjnych talent shows określa mianem piosenek-samobójców. Bo wielu próbowało, a tylko Celinie z Kanady udało się udźwignąć ten temat.

W pokonanym polu Dion zostawiła m.in. „Journey To The Past” Aaliyah z filmu „Anastazja”.

Eminem – „Lose Yourself”, Oscar 2002

Utwór Eminema ze ścieżki dźwiękowej do filmu „8. Mila”, z nim samym w roli głównej, jest pierwszą hip-hopową kompozycją nagrodzoną Oscarem. Pamiętacie? W filmie piosenkę tę napisał Rabbit – główny bohater, kreowany właśnie przez Slim Shady’ego. Opowiedział w niej o życiu rapera, w którym pasja do muzyki miesza się z codzienną walką o przetrwanie, a nawet biedą. A Królik wierzy, że właśnie dzięki muzyce może on zmienić swój los…

W tym samym roku nominowane były m.in. piosenki „The Hands That Built America” U2 z „Gangów Nowego Jorku” oraz „Father and Daughter” Paula Simona z „Dzikiej rodzinki”.

„Falling Slowly” – The Swell Season, Oscar 2007

Przejmująca, nastrojowa piosenka ilustrująca irlandzki film „Once” napisana i zaśpiewana została przez międzynarodowy duet – Glena Hansarda i Marketę Irglovą, którzy również zagrali główne role w uroczym, niskobudżetowym obrazie Johna Carneya. Obowiązkowa filmowa i muzyczna lektura dla wszystkich wrażliwców, bo „Once” to coś na kształt miejskiego musicalu – naturalnie, ale z pasją zagranego i zaśpiewanego przez czeską wokalistkę i aktorkę oraz lidera formacji The Frames.

Pokonani? M.in. trzy (!) piosenki z filmu „Zaczarowana” z Amy Adams (również śpiewającą).

Druga piątka: „Theme From Shaft” – Isaac Hayes (1971), „Can You Feel the Love Tonight” – Bob Dylan (1994), „Things Have Changed” – Bob Dylan (2000), „Skyfall” – Adele (2012), „Glory” – Common & John Legend (2014),

Przegrani:

„I Don’t Want to Miss a Thing” – Aerosmith, 1998

Trochę patetyczne, soft-metalowe granie na pograniczu obciach-rocka, ale musicie przyznać, że w filmie o dzielnym Harrym Stamperze (Bruce Willis), który ratuje naszą planetę przed uderzeniem wielkiej asteroidy ta piosenka robi dobrą robotę. Mokry sen amatorów pudel-rocka jednak nie zaowocował statuetką golasa ze złota. Bo wygrał…

Laureat Oscara w tej kategorii: „When You Believe” superduetu Mariah Carey i Whitney Houston.

„I’ve Seen It All” – Björk, 2000

Piękny, poruszający, może momentami rozrywający serce obraz Larsa von Triera zilustrowany został równie przejmującą muzyką islandzkiej wokalistki, która zagrała i zaśpiewała wszystkie filmowe piosenki. Znalazły się one później na autorskim soundtracku Björk pt. „Selmasong” – „Pieśni Selmy”. A jednak nie było Oscara. Z tym, że rywal był znakomity…

Wygrany: Bob Dylan z piosenką „Things Have Changed”.

„Listen” – Beyonce, 2006

Jedną z czterech ścieżek napisanych specjalnie do musicalu „Dreamgirls” z 2006 roku i główny singel promujący film, w którym wystąpiła Knowles. Ta zaśpiewna z pasją przez nią piosenka pojawiła się także jako ukryty utwór na międzynarodowych wydaniach albumu „B’Day”. „Listen” zdobyła nagrodę dla najlepszej oryginalnej piosenki na gali Critics’ Choice Awards 2007. Nie zyskała jednak uznania w oczach (uszach?) hollywoodzkich jurorów.

Laureat Oscara za oryginalną piosenkę z tamtego roku – „I Need to Wake Up” Melissy Etheridge.

„Happy” – Pharrell Williams, 2013

Kto nie widział filmu „Minionki rozrabiają” – ręka do góry! OK, widzę kilku gapowiczów. A kto nie słyszał „Happy”? Nie widzę. No właśnie… A jednak ten absolutnie fantastyczny, poprawiający humor przebój Pharrella z niezwykle pozytywnym przesłaniem nie trafił w gusta jurorów Akademii Filmowej. Niezrozumiałe są nie tylko wyroki boskie, ale również motywacje oscarowych „speców” od muzyki…

Wygrany? „Let It Go” z „Kainy Lodu” w wykonaniu Indiny Mendel.

„Earned It” – The Weeknd, 2015

Oto utwór, który jest dowodem na to, że nie zawsze świetne piosenki ilustrują świetne filmy. Bywa też na odwrót, ale to już inna historia. Inna sprawa, że Weeknd chyba nie za bardzo zmartwił się porażką w wyścigu o statuetkę Oscara. Ta piosenka z pogranicza nowego soulu i R&B znakomicie sprzedawała się na singlach i w plikach, a klip do niej do dziś zanotował prawie 350 mln wejść na YouTube.

Utwór ten przegrał w walce o Oscara z „Writing’s On The Wall” Sama Smitha.

Druga piątka:
„(Everything I Do) I Do It for You” – Bryan Adams (1991), „Dead Man Walking” – David Bowie (1995), „Dawn To Earth” – Paul Simon (2008), „Ordinary Love” – U2 (2013), „Manta Rey” – Anohni (2015)

Artur Szklarczyk

Polecane