Niezwykła opera Grupy The Knife!

Najnowszy album duetu THE KNIFE, największych gwiazd nowoczesnego popu, znanych też z takich projektów jak ROYKSOPP czy FEVER RAY.


2010.03.28

opublikował:

Niezwykła opera Grupy The Knife!

Nowy – dwupłytowy – album The Knife to współczesna elektro-opera, która łączy elementy muzyki popularnej z tech – awangardą, elektroniczny pop z partiami klasycznymi, fantazyjne melodie z impresjami spod znaku micro-elektroniki.

Karin Dreijer Andresson (aka FEVER RAY, ROYKSOPP) i jej brat Olof na „Tomorrow, In a Year” całkowicie zrewolucjonizowali formułę tego nieco lekceważonego gatunku.

Dźwięki na ten album nagrywane były w amazońskiej dżungli i na mroźnej Islandii, nastepnie przetwarzane w studiach w Sztokholmie i Berlinie. W tworzeniu 90-minutowego dzieła Szwedom pomagali znakomici artyści sceny elektronicznej: Planningtonrock (w ubiegłym roku świetnie przyjęto jej wystep na festiwalu Tauron Nowa Muzyka w Katowicach) i znany z wystepów w polskich klubach Amerykanin Mt. Sims. Słyszymy tu także znaną m.in z MUM, grającą na wiolonczeli Hildur Gudnadottir i przede wszystkim znakomite głosy: szwedzkiego gwiazdora pop – Jonathana Johanssona, duńskiej aktorki Lærke Winther, świetnej mezzo-sopranistki Kristiny Wahlin i oczywiście samych muzyków THE KNIFE – Karin i Olofa.

Album powstał na zamówienie duńskiego teatru Hotel Pro Forma, który zlecił Szwedom napisanie libretta i muzyki do widowiska scenicznego planowanego na 150-tą rocznicę publikacji przez Karola Darwina dzieła „O powstawaniu gatunków”.

Tekst twórcy teorii ewolucji był jednak zaledwie impulsem do stworzenia w pełni autonomicznej i nowoczesnej dźwiękowej opowieści The Knife. Szwedzi nie chcieli jedynie dyskontować ogromnego sukcesu swojego albumu „Silent Shout” (płyta roku 2006 wg Pitchforkmedia i wielu innych wpływowych mediów na całym świecie)  i solowej płyty Karin jako FEVER RAY. Skorzystali z pełni twórczej swobody i nagrali album niezwykły, który z pewnością komentowany będzie przez kolejne lata. To dzieło wymagające, jednak przemawiające w języku, który wszyscy doskonale znają. Przecież granice między awangardą, muzyką ery techno i popem nigdy nie były tak zatarte.

Warto też pamiętać, że niejednokrotnie ambitne konceptualne płyty – choćby „The Wall” PINK FLOYD, „Kid A” RADIOHEAD czy „Medulla” BJORK – okazywały się pózniej klasykami. A kontekst tych arcydzieł przy obcowaniu z „Tomorrow In A Year” nasuwa się sam.

 

Warto też pamiętać, że niejednokrotnie ambitne konceptualne płyty – choćby „The Wall” PINK FLOYD, „Kid A” RADIOHEAD czy „Medulla” BJORK – okazywały sie pózniej klasykami. A kontekst tych arcydzieł przy obcowaniu z „Tomorrow In A Year” nasuwa się sam.

Tagi


Niezwykła opera grupy The Knife!

Krążek „Tomorrow, In a Year” łączy elementy muzyki popularnej z tech-awangardą, elektroniczny pop z partiami klasycznymi, fantazyjne melodie z impresjami spod znaku micro-elektroniki.

Polska premiera: 29.03 – podwójne wydawnictwo w atrakcyjnej cenie!

Karin Dreijer Andresson (aka Fever Ray) i jej brat Olof  dźwięki na ten album nagrywali w amazońskiej dżungli i na mroźnej Islandii, następnie całość przetwarzana była w studiach w Sztokholmie i Berlinie. W tworzeniu 90-minutowego dzieła Szwedom pomagali znakomici artyści sceny elektronicznej: Planningtonrock (w ubiegłym roku świetnie przyjęto jej koncert na festiwalu Tauron Nowa Muzyka w Katowicach) i niejednokrotnie goszczący w polskich klubach Amerykanin Mt. Sims. Słyszymy tu także znaną m.in z Múm, grającą na wiolonczeli Hildur Gudnadottir i przede wszystkim znakomite głosy: szwedzkiego gwiazdora pop – Jonathana Johanssona, duńskiej aktorki Lærke Winther, świetnej mezzo-sopranistki Kristiny Wahlin a także samych muzyków The Knife – Karin i Olofa.

„Tworzenie muzyki z myślą o trzech różnych głosach było naprawdę trudne. Śpiewaczka operowa, piosenkarz pop, aktorka – to zupełnie inne podejścia do śpiewu, odmienne doświadczenia. Musieliśmy stworzyć linie wokalne, które będą pasowały do całości, a wcześniej nie tworzyliśmy muzyki dla żadnych wokalistów spoza zespołu. To było naparwdę trudne, a zarazem ekscytujące.” – mówi Olof Drejer. Album powstał na zamówienie duńskiego teatru Hotel Pro Forma, który zlecił Szwedom napisanie libretta i muzyki do widowiska scenicznego planowanego na 150-tą rocznicę publikacji przez Karola Darwina dzieła „O powstawaniu gatunków”.

Tekst twórcy teorii ewolucji był jednak zaledwie impulsem do stworzenia w pełni autonomicznej i nowoczesnej dźwiękowej opowieści The Knife. Szwedzi nie chcieli wyłącznie dyskontować ogromnego sukcesu „Silent Shout” (płyta roku 2006 wg Pitchforkmedia) i solowej płyty Karin jako Fever Ray. Skorzystali z pełni twórczej swobody i nagrali album niezwykły, który z pewnością komentowany będzie przez kolejne lata.

„Nigdy wczesniej nie bylem w operze, więc sporo słuchaliśmy śpiewu operowego. Obserwowaliśmy też Kristinę – co jest w stanie zrobić ze swym głosem. Wybraliśmy się też na spektakl operowy i szukaliśmy odmiennych, ciekawych sposobów na pracę w tej formule. Tak naprawdę więcej słuchaliśmy jednak muzyki współczesnej niż klasycznej opery – wiedzieliśmy , ze musimy użyć głosów w roli instrumentów, które będą pasowały do elektronicznego kolażu dźwięków.”  -przyznaje Olof.

„Tomorrow, in A Year” to dzieło wymagające, jednak przemawiające w języku, który wszyscy doskonale znają. Przecież granice między awangardą, muzyką ery techno i popem nigdy nie były tak zatarte. Warto też pamiętać, że niejednokrotnie ambitne konceptualne płyty – od „The Wall” Pink Floyd przez „Kid A” Radiohead po „Medulla” Bjork – okazywały sie pózniej klasykami.

Tracklist:

CD 1

01. Intro

02. Epochs

03. Geology

04. Upheaved

05. Minerals

06. Ebb Tide Explorer

07. Variation of Birds

08. Letter to Henslow

09. Schoal Swarm Orchestra

CD 2

01. Annie’s Box

02. Tumult

03. Colouring of Pigeons

04. Seeds

05. Tomorrow in a Year

06. The Height of Summer

Bonus track

07. Annie’s Box (alt. vocal)

Tagi


Popularne newsy

Polecane