Polski rap, reggae światowego formatu i tajemnicza BOKKA na Pol’and’Rock

Kolejne zespoły dołączyły do line-upu festiwalu Jurka Owsiaka


2021.07.06

opublikował:

Polski rap, reggae światowego formatu i tajemnicza BOKKA na Pol’and’Rock

Tajemnicza BOKKA wraca na Pol’and’Rock

Są jednym z najbardziej niesamowitych zjawisk na polskiej scenie nie tylko ze względu na to, że nie wiadomo kim są. Twarze skrywane pod maskami to tylko wstęp do niezwykłej opowieści o tytule BOKKA – opowieści o zespole, który nie potrzebował imion i nazwisk, by stworzyć unikatową, nie tylko w skali rodzimego rynku, tożsamość.

BOKKA stała się nowym, jasnym punktem na mapie wschodzących polskich zespołów. Pierwszej płycie zamaskowanej formacji nie szczędzono zachwytów zarówno w kraju, jak i za granicą – wystarczy wspomnieć o pochlebnej recenzji od Pitchforka, jednego z najważniejszych opiniotwórczych portali muzycznych świata. Niebanalne podejście zarówno do własnego wizerunku, jak i do tworzenia muzyki, czego najlepszym dowodem jest wykorzystywanie nietuzinkowego, często składającego się z przypadkowych przedmiotów instrumentarium, szybko stało się znakiem rozpoznawczym BOKKI – grupy, której potencjał błyskawicznie dostrzeżono poza granicami ojczyzny.

Kapela dwukrotnie prezentowała się na Najpiękniejszym Festiwalu Świata – po raz pierwszy w 2019 roku podczas elektryzującego występu na Małej Scenie w Kostrzynie nad Odrą, a po raz drugi podczas koncertu w warszawskim studio Najpiękniejszej Domówki Świata.

Roots reggae światowego formatu na Najpiękniejszym Festiwalu Świata

Jahcoustix to artysta, który odnajduje inspiracje w muzyce z najróżniejszych zakątków świata. Muzyk ma już na koncie jeden występ na Najpiękniejszym Festiwalu Świata i wiemy, że cieszy się na kolejne spotkanie z naszą publicznością.

Jahcoustix najmocniej łączony jest graniem roots reggae. Pobyt w Afryce, zwłaszcza czas spędzony w Nairobi, zaowocował zainteresowaniem ruchem Rastafarian i fascynacją pozytywnymi, rozkołysanymi rytmami reggae. Po powrocie do Niemiec Jahcoustix nawiązał współpracę z kapelą Dubious Neighbourhood i w 2003 roku ukazał się debiutancki krążek zatytułowany „Souljahstice”. Za sprawą rosnącej popularności jego muzyki, Jahcoustix odbył trasę po Stanach Zjednoczonych i Kanadzie.

Jahcoustix łączy filozofię tolerancji i pozytywne nastawienie do życia z przesłaniem, które doskonale pasuje do Najpiękniejszego Festiwalu Świata. Atmosfera, która panuje na koncertach artysty, o czym mieliśmy okazję przekonać się w 2011 roku, jest świetna, a przed sceną na pewno nie zabraknie roztańczonych, rozbujanych festiwalowiczy.

Rap z najwyższej półki na Najpiękniejszym Festiwalu Świata

Dwudziestolecie formacji Łona i Webber & The Pimps na Najpiękniejszym Festiwalu Świata. Prekursorzy ambitnej odmiany hip-hopu wracają na Festiwal po pięciu latach od świetnego występu na Małej Scenie w Kostrzynie nad Odrą.

Łona i Webber to pochodzący ze Szczecina duet, w skład którego wchodzą raper Adam “Łona” Zieliński i producent Andrzej “Webber” Mikosz. W tym roku mija dwadzieścia lat od wydania płyty “Koniec żartów” – oficjalnego debiutu, który ukazał się nakładem cenionej wytwórni Asfalt Records, znanej z wydawania ambitnej odmiany hiphopu (m.in. Fisz, Rasmentalism, Taco Hemingway).

Już przy okazji pierwszego albumu zwrócono uwagę na niebanalny styl Łony, pełny inteligentnego humoru, słownych gier i posługujący się zręczną puentąoraz na produkcje Webbera, ze smakiem nawiązujące do klasycznej nowojorskiej stylistyki, jednocześnie swobodnie czerpiące z analogowej syntezy. Łona od początku przyzwyczaja słuchacza do nietypowego charakteru swojej twórczości – poczynając od rozmowy telefonicznej z Bogiem (interpretacja tego utworu była jednym z tematów na maturze z języka polskiego), poprzez konwersację z cutami (skrecze oparte na fragmentach utworów innych artystów), aż do rapowania bez użycia polskich znaków (na przekór internautom stroniącym od używania prawego klawisza ALT). To tylko część nietuzinkowych pomysłów realizowanych przez szczecińskich artystów; tylko oni mogą napisać do prezydenta Iranu list proponując mu konsumpcję napojów wyskokowych, potraktować poczciwy kaloryfer jako pretekst do metafizycznych rozważań bądź sprowadzić do wspólnego mianownika Witolda Gombrowicza z Azealią Banks.

Raper nie oszczędza nikogo, ze sobą włącznie. Webber brawurowo podpiera się elektroniką, wykorzystuje żywe instrumenty i choć nie ściga się z trendami, przekonuje, że wie, co w muzyce piszczy, stuka, klekocze i powarkuje. Wszystkie kompozycje utrzymane ą przy tym w hiphopowych ryzach, wyważone i przemyślane. Tu nie ma przypadkowych dźwięków, zaś współpraca między raperem i producentem jest podręcznikową definicją twórczej chemii. „Nawiasem mówiąc” zostało doskonale przyjęte przez krytykę – od branżowych portali po tygodniki opinii.

Ósme wydawnictwo formacji, minialbum „Śpiewnik domowy”, ukazał się w 2020 roku i uplasował się na pierwszym miejscu listy OLiS. Po raz kolejny kawałki są pełne trafnych obserwacji, erudycyjnych zabaw słowem i znakomitych sampli.

Kipiące sceniczną energią koncerty Łony i Webbera od wielu lat cieszą się niesłabnącym powodzeniem. Artyści występowali na wielu największych festiwalach w naszym kraju Przystanek Woodstock, Heineken Opener, Off Festival, Coke Live Festival, Hip Hop Kemp, Męskie Granie.

Formacja zaprezentowała się na Małej Scenie Najpiękniejszego Festiwalu Świata w 2016 roku. Koncert został entuzjastycznie przyjęty przez publikę i stał się dowodem na to, że Festiwal jest otwarty na różne gatunki muzyczne.

 

EABS na nocnym ASP

Jazz w nowym, świetnym wydaniu ma swoje stałe miejsce na Najpiękniejszym Festiwalu Świata w ramach nocnego, jazzowego grania na Akademii Sztuk Przepięknych. W tym roku na Nocnej Scenie ASP ponownie zagra kapela EABS.

Nowe pokolenie muzyków dokonało prawdziwego renesansu jazzu, kolejny raz wyprowadzając go z undergroundu do głównego nurtu, poszerzając zainteresowanie nim o nowe grupy odbiorców. Ta sama misja przyświeca muzykom wrocławskiego zespołu EABS, który od 2012 roku pracuje nad koncepcją “rekonstrukcji z dekonstrukcji”, redefiniując często klasyki sprzed kilkudziesięciu lat i zderzając je z najnowszymi gatunkami współczesnej muzyki miejskiej, tworząc zupełnie nową jakość i autorskie brzmienie. Możliwe, że wielu powie, że to już nie jest jazz, ale czasami trzeba coś zburzyć, żeby na starych fundamentach stworzyć coś zupełnie nowego.

Zespół EABS wyrósł w minionych latach na jeden ważniejszych głosów polskiego środowiska jazzowego. O unikalności EABS decyduje jednak nie tylko instrumentalna maestria i aktualność ich języka wypowiedzi, ale również hip-hopowa proweniencja oraz społeczno-polityczne zaangażowanie.

Foto: A. Tarasiuk

Ponad 50 godzin transmisji z Lotniska Makowice-Płoty

W tym roku Festiwal Pol’and’Rock ma formę hybrydową, a tych, którzy nie zdobyli wejściówek na wydarzenie, organizatorzy zapraszają na transmisję koncertów i spotkań na Akademii Sztuk Przepięknych, która będzie dostępna, między innymi, na YouTube, Twitchu i Facebooku. Dostęp do transmisji będzie możliwy bez ograniczeń, niezależnie od lokalizacji i udostępniony całkowicie za darmo.

Internauci będą mogli spędzić ponad 50 godzin na internetowej edycji Najpiękniejszego Festiwalu Świata. Pol’and’Rock Festival będzie też można oglądać i słuchać na Onet.pl i na antenie Antyradia.

Pol’and’Rock Festival (wcześniej Przystanek Woodstock) to największy w Polsce i jeden z największych w Europie festiwali muzycznych, organizowany od 1995 roku.

Najpiękniejszy Festiwal Świata – po roku przerwy – wraca do formy plenerowej i zmienia lokalizację na lotnisko Makowice – Płoty w województwie zachodniopomorskim. 27. edycja Pol’and’Rock Festival zaplanowana jest na 29-31 lipca 2021 roku. Po raz pierwszy w historii na wydarzeniu obowiązywać będą wejściówki, dzięki którym organizator pokryje koszt zabezpieczenia w związku z pandemią koronawirusa, między innymi tzw. szybkich testów dla wszystkich wkraczających się na teren festiwalu. Festiwal pozostaje wydarzeniem darmowym.

Obecnie trwają prace na nowym line-up wydarzenia, a organizatorzy potwierdzają dostępność polskich i zagranicznych artystów. Dotychczas ogłoszono występy kapel Dżem, Dubioza Kolektiv Morgane Ji, Kasi Kowalskiej, Renaty Przemyk oraz Hańby!, Slift, Kroke, Pidżamy Porno, Kapeli ze Wsi Warszawa, Tides from Nebula, Black River. W gronie gości ASP znaleźli się Arek Jakubik, Przemek Kossakowski i ekipa „Down the road”, Elżbieta Dzikowska, oraz Łukasz Czepiela. Tradycyjnie na wydarzeniu nie zabraknie spotkań zorganizowanych w ramach Akademii Sztuk Przepięknych oraz warsztatów prowadzonych przez zaprzyjaźnione z Fundacją WOŚP organizacje pozarządowe.

Organizatorem festiwalu jest Fundacja Wielka Orkiestra Świątecznej Pomocy, która tym letnim koncertem chce podziękować wszystkim wolontariuszom i osobom wspierającym jej styczniowe działania w ramach Finału WOŚP.

Polecane