Iggy Pop, artysta uznawany za „Ojca Chrzestnego muzyki Punk”, powraca ze spokojniejszą płytą. Będzie ona miała „jazzowy podtekst”, jak wyjaśnia Iggy w video zamieszczonym na swojej stronie internetowej.
„W pewnym momencie miałem po prostu dosyć słuchania idiotycznych zbirów z gitarami, którzy grają bzdurną muzykę i zacząłem słuchać dużo utworów z ery Nowego Orleanu, jazzu w stylu Louisa Armstronga, Jelly Roll Morton. Ja zawsze lubiłem spokojniejsze ballady.”
Tematy przewodnie i teksty utworów na tej płycie są zainspirowane lekturą kontrowersyjnego francuskiego powieściopisarza Michel’a Houellebecq’a, jego książką „The Possibility Of An Island”, którą przeczytał Iggy.
„Książka jest o śmierci, seksie i końcu rasy ludzkiej a także o innych bardzo zabawnych rzeczach […] Gdy się ukazała, to przeczytałem ją z ogromną przyjemnością. A w głowie stworzyłem sobie muzykę, która była muzyką słyszaną w mojej duszy podczas lektury tej książki”, wyjaśnia Iggy Pop.
Tytuł „Preliminaires” znaczy po francusku gra wstępna. Iggy Pop wyjaśnia, że album ten powstał specjalnie dla Francji i ludzi mówiących po francusku. Na płycie śpiewa po francusku cover standardu jazzowego „Les Feuilles Mortes” (Martwe liście), którego oryginalną wersję stworzył Joseph Kosma i Jacques Prévert. Utwór ten wykonywało po francusku wielu znanych artystów, m.in. Yves Montand i Edith Piaf. Na płycie znajduje się również utwór „King Of The Dogs”, w którym wyczuwalny jest wpływ Nowego Orleanu. To historia o psie o imieniu Fox, który wyjaśnia „jak fajnie jest być psem i jak bardzo przewyższa to ludzkie życie”. Kolejnym utworem jest „How Insensitive”, standard jazzowy i bossa nova, którego autorem jest Antônio Carlos Jobim.
Obrazy do albumu stworzyła francusko-irańska graficzka, pisarka i reżyser filmów animowanych Marjane Satrapi. Marjane i Iggy poznali się, gdy w 2007 roku poprosiła go o podłożenie głosu jednemu z bohaterów jej animowanego filmu „Persepolis”, który był nominowany do Oscara.