fot. P. Tarasewicz
Kiedy ZPAV podsumowywał wartość sprzedaży muzyki w pierwszej połowie 2019 w Polsce, instytucja cieszyła się z dwucyfrowego wzrostu względem analogicznego okresu wcześniejszego roku. Niestety, tegoroczne wydarzenia zahamowały ten wzrost, przez co po sześciu miesiącach 2020 odnotowano zaledwie 0,3% spadku w stosunku do wartości sprzed roku.
Sprawdź też: 2019 vs 2018 – dwucyfrowy wzrost na polskim rynku muzycznym
Spadek wartości sprzedaży to przede wszystkim wina mniejszego zainteresowania nośnikami fizycznymi. Trudno się dziwić, pandemia przełożyła się na zamknięcie sklepów na kilka tygodni. Wprawdzie odnotowano wzrost zainteresowania zakupami płyt w sklepach wysyłkowych, ale nie było szans, by zniwelować straty poniesione w wyniku zamknięcia sklepów.
– Przychód ze sprzedaży nośników fizycznych wyniósł 66,8 mln zł, co stanowi spadek o 22,8% w porównaniu do analogicznego okresu w roku ubiegłym. Słaby wynik sprzedaży fizycznej został częściowo zrekompensowany wzrostem o 26,3% sprzedaży cyfrowej. (…) Niższa sprzedaż fizyczna dotyczyła przede wszystkim katalogu rodzimych artystów. Na płyty polskich artystów wydaliśmy w ciągu pierwszych 6 miesięcy tego roku ponad 20 mln zł mniej niż w roku ubiegłym i jest to spadek rok do roku o prawie 47%. Sprzedaż katalogu artystów zagranicznych zanotowała wzrost o 6,6% – informuje ZPAV.
Sprawdź też: 1000 wydań OLiS – zobacz, które płyty otwierały zestawienia najwięcej razy
Łączna wartość sprzedaży wyniosła 159,3 mln złotych. Do 66,8 mln z tytułu sprzedaży nośników fizycznych trzeba doliczyć 99,5 – tyle pieniędzy wygenerował digital. Z każdym rokiem Polacy coraz chętniej słuchają muzyki za pośrednictwem platform streamingowych, które stanowią dziś 94% łącznej sprzedaży cyfrowej. Na pozostałe 6% składają się pobrania (4%) oraz inne źródła przychodu.
Dobrą wiadomością dla fanów winyli może być fakt, że procentowa wartość ich udziału w sumie sprzedaży fizycznej ponownie się zwiększyła. Aż 30% płyt sprzedanych w pierwszym półroczu to analogi. Dla porównania w 2019 było to 22%, w 2018 16%.
Procentowy udział poszczególnych nośników/formatów w rynku w pierwszej połowie 2020:
Streaming – 55,9%
Płyty CD – 28,8%
Winyle – 12,6%
Pobrania – 1,3%
Dzwonki i inne – 0,8%
DVD – 0,6%
– W pierwszym półroczu 2020 r. po raz pierwszy w historii polskiego rynku muzycznego przychód z muzyki cyfrowej przekroczył wyniki sprzedaży fizycznej. Sprzedaż muzyki poprzez platformy internetowe stanowiła już 58% przychodu, przy 42-proc. udziale sprzedaży fizyczne – podsumowuje ZPAV.
Najchętniej kupowane płyty w pierwszym półroczu 2020:
1. Quebonafide – ROMANTIC PSYCHO
2. PRO8L3M – Art Brut 2
3. O.S.T.R. – Gniew
4. Kazik – Zaraza
5. Szpaku & Kubi Producent – Dzieci duchy
6. Mata – 100 dni do matury
7. BTS – Map of the Soul – 7
8. donGURALesko – DZIADZIOR
9. Dawid Podsiadło – Małomiasteczkowy
10. Płomień 81 – Szkoła 81
Źródło: ZPAV