„Czas na prawdę” – był pracownik Trójki pisze do dyrektora stacji

Bartosz Gil odpiera zarzuty o manipulacje przy piątkowym notowaniu.


2020.05.19

opublikował:

„Czas na prawdę” – był pracownik Trójki pisze do dyrektora stacji

fot. kadr z wideo

Szefostwo Trójki zdążyło już zmienić zdanie na temat powodów anulowania piątkowego wydania Listy Przebojów. Najpierw sugerowano, że piosenka Kazika „Twój ból jest lepszy niż mój” w ogóle nie miała prawa się w nim znaleźć, potem zmieniono front, tłumacząc, że utwór wprowadzono na pierwsze miejsce za sprawą manipulacji, ponieważ głosów słuchaczy wystarczyło zaledwie na czwartą pozycję.

W wyniku afery wokół piątkowej audycji z Trójką pożegnali się m.in. Marek Niedźwiecki, Marcin Kydryński czy Agnieszka Szydłowska. Stacja zawiesiła natomiast w obowiązkach Bartosza Gila. Jak mówi dziennikarz, stało się to po tym, jak odmówił podpisania oświadczenia potwierdzającego niezgodną z regulaminem ingerencję Marka Niedźwieckiego w notowanie. W poniedziałek Gil wysłał do dyrektora Trójki Tomasza Kowalczewskiego list, w którym odpiera wszystkie pojawiające się od piątku pod adresem jego i prowadzącego Listę zarzuty. Poniżej publikujemy treść listu.

Szanowny Panie Dyrektorze

Nie odpowiada Pan na moje listy, pozwalam sobie mimo to napisać jeszcze raz. Zaprezentował Pan swoją wersję zdarzeń. Czas na moją. Czas na prawdę.

Nie wydarzyło się nic wyjątkowego podczas ostatniego notowania Listy Przebojów Programu Trzeciego, które wygrał Kazik. Wyjątkowe rzeczy zaczęły się dziać dopiero tuż po nim, czyli od Pańskiego telefonu do Piotra Metza z prośbą o „zrobienie czegoś z tym Kazikiem”, a następnie po drugiej w nocy wiadomości z prośbą „Piotrze, dopilnuj aby piosenka o której rozmawialiśmy nie była na Antenie”.

List, który kazał mi Pan podpisać o unieważnieniu głosowania, a który ostatecznie podpisał i opublikował Pan sam, zaczął się od strzału w płot. To nieprawda, że został złamany regulamin. Ponieważ Lista Przebojów nie ma i nigdy nie miała żadnego regulaminu.

Drugi strzał – również niecelny. To nieprawda, że wprowadzono piosenkę spoza listy. Gdyż nigdy nie było żadnej listy, z której piosenki są dodawane do zestawu do głosowania. Ich wybór był autonomiczną decyzją Marka Niedźwieckiego. Piosenka Kazika, jak wiele innych jego wcześniejszych, także się w tym zestawie znalazła. Pilni archiwiści, sercem oddani audycji słuchacze, którzy muszą przeżywać teraz trudne chwile, pewnie potwierdzą, że wiele jego piosenek znajdowało drogę na szczyt.

I wreszcie strzał celny. „Nadto dokonano manipulacji przy liczeniu głosów […]” Dlaczego? Bo to kwestia, o której miał Pan wiedzę już wcześniej i doskonale sobie z faktu manipulacji zdawał sprawę. Ale po kolei.

Kiedyś słuchacze głosowali na kartkach pocztowych. Potrafili przysyłać po 10 kartek z głosami na swoje ulubione piosenki. To była próba manipulacji z ich strony. Udaremniana, bo głosy te nie były uwzględniane. Co oczywiście było manipulacją przy ich liczeniu. Teraz, gdy głosy przyjmowane są wyłącznie za pośrednictwem formularza na stronie internetowej, oddawane są one m.in. seryjnie z automatycznie zakładanych kont czy przez jednostkowych nadgorliwców leniwie zakładających konta o podobnych nazwach, oddających głosy o stałych porach, często po kilkadziesiąt w odstępie czasowym co minutę. Czy słuchacze mają prawo do takich prób wpływania na wyniki? Przekonamy się podczas najbliższej audycji w piątek między 19 a 22. Rozumiem, że piosenka, którą Marek Niedźwiecki przesunął w notowaniu 1998. z miejsca pierwszego na szóste będzie miała liczone te dodatkowe ponad 800 głosów, których podejrzany charakter raportował kilka tygodni temu dział informatyczny. Marek w miniony oraz poprzednie piątki decydował, że nie będzie miała.

Usłyszy Pan również w tej audycji piosenki wykonawców, o których istnieniu Pan nigdy nie słyszał, a którzy pieczołowicie wyklikane po nocach wysokie miejsce na Liście Przebojów traktują jako znakomite narzędzie promocyjne. Co mi, jako osobie związanej z tą audycją od dawna, bardzo schlebia, ale na co do tej pory, w miarę obarczonych sporym ryzykiem błędu możliwości weryfikacji, nie pozwalaliśmy.

Zachęcam wszystkich do zrobienia tego. Do oddania setek głosów na dowolną piosenkę. Zobaczą Państwo jak łatwo zmanipulować wynik Listy Przebojów. Nie ma żadnego regulaminu. To w pełni dozwolone. Podobnie jest z głosowaniem na Topy Wszech Czasów. Ostatnie notowanie Polskiego Topu Wszech Czasów wygrałaby przecież Maryla Rodowicz z piosenką „Niech żyje bal”. W jakich okolicznościach znalazła się ona ostatecznie na miejscu 99?

Mechanizm głosowania na Listę nie był idealny, ale wiedział Pan o tym doskonale od wielu miesięcy. Osobiście uczestniczył Pan w spotkaniach oraz załączany był do korespondencji z działem IT. Tymi kanałami problem ten podnoszony był jako najważniejszy pośród wielu trapiących Listę. Służę korespondencją wewnętrzną na dowód tego, jak bardzo jako zespół pracujący przy Liście Przebojów walczyliśmy w ostatnim czasie o ograniczenie do niezbędnego minimum czynnika ludzkiego przy weryfikowaniu głosów.

Kazik wygrał notowanie 1998. Zgodnie z regułami, które, choć nieformalne, wykształtowały się, obowiązywały i były przestrzegane w tym programie od wielu lat. Mimo swoich oczywistych niedoskonałości. Na prośbę Marka Niedźwieckiego sprawdziłem w piątek po godzinie 12 czy wśród głosów oddanych na piosenkę Kazika nie ma jakichś oczywistych prób manipulacji. Przy czterocyfrowej liczbie oddanych głosów dopatrzyłem się pięciu, których bym nie uwzględnił. Jej przewaga nad kolejną była ogromna i dawno już niespotykana. Przyznam szczerze, że wolałbym ginąć za swoich muzycznych idoli – irańskiego śpiewaka Mohammada Rezę Shajariana czy lidera hardcore’owej grupy Fugazi, Iana MacKaya, nie tylko piewców idei w wyśpiewywanych czy wykrzykiwanych słowach, ale i dających dowód wierze w nie w niezłomnej postawie życiowej. Ginę za Kazika. Za piosenkę, której nawet do tej pory nie słyszałem. Absurd tej sytuacji stawia mi przed oczami ostatnią scenę „Przypadku” Kieślowskiego.

W wyrazami szacunku

Bartosz Gil

Polecane